[Parental responses to child pain : The role of parental and child somatic and anxiety symptoms]

Schmerz. 2022 Feb;36(1):39-48. doi: 10.1007/s00482-021-00551-8. Epub 2021 Apr 30.
[Article in German]

Abstract

Background: Parental cognitive-affective and behavioural responses impact on the chronification of the child's pain. Whether mothers and fathers differ in their responses and whether top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) impact on parental responses remains unresolved.

Objectives: (1) A comparison of maternal and paternal somatization, anxiety, symptoms and their responses (parental catastrophizing, solicitousness) to children with chronic pain; (2) an analysis of the impact of top-down variables (parental somatization, anxiety symptoms) and bottom-up variables (child's pain-related disability, anxiety symptoms) on parental maladaptive responses.

Methods: Pediatric chronic pain and anxiety symptoms, parental somatization and anxiety symptoms, as well as parental responses in N =21 parent-child triads (child, mother, father; N = 21 each, total-N = 63; children: 50% female, 11-19 years, ∅15.14 years) were assessed via validated questionnaires during child and adolescent psychiatric treatment for child chronic pain.

Results: Mothers and fathers did not differ in somatization, anxiety symptoms and responses. Parental catastrophizing was higher if the child suffered from anxiety symptoms and from pain-related disability. Parental solicitousness was higher if parents reported more own anxiety symptoms. Younger children and girls received more solicitous responses.

Conclusion: As shown by previous studies, parental and child anxiety symptoms, but not parental gender, play a pivotal role in modulating parental maladaptive pain-related responses. This should be taken into account in prevention as well as in the treatment of children with chronic pain and their caregivers.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Elterliche kognitiv-affektive und verhaltensbezogene Reaktionen können die Chronifizierung von kindlichen Schmerzen beeinflussen. Unklar ist, ob Mütter und Väter unterschiedlich reagieren und inwieweit Top-down- (elterliche Somatisierung, Angstsymptome) und Bottom-up-Variablen (kindliche schmerzbezogene Beeinträchtigung, Angstsymptome) die elterlichen Reaktionen modulieren. ZIELE DER ARBEIT: (1) Vergleich der Somatisierung, Angstsymptome und elterlichen Reaktionen (Katastrophisieren, Zuwendung) von Müttern und Vätern chronisch schmerzkranker Kinder und (2) Untersuchung des Einflusses von Top-down- und Bottom-up-Variablen auf die elterlichen Reaktionen.

Methode: Eltern-Kind-Triaden (Kind, Mutter, Vater; je N = 21, Gesamt‑N = 63; Kinder: 50 % weiblich, 11–19 Jahre, ∅15,14 Jahre) wurden während einer kinder- und jugendpsychiatrischen Behandlung ihrer chronischen Schmerzen hinsichtlich der kindlichen Schmerzen und Angstsymptome, elterlicher Somatisierung und Angstsymptome und elterlichen Reaktionen mit validierten Fragebögen erfasst.

Ergebnisse: Mütter und Väter unterschieden sich nicht in Somatisierung, Angstsymptomen und Reaktionen. Eltern katastrophisierten stärker, wenn ihre Kinder sowohl unter Angstsymptomen als auch unter stärkerer schmerzbezogener Beeinträchtigung litten. Elterliche Zuwendung war verstärkt, wenn Eltern selbst Angstsymptome angaben. Jüngere Kinder und Mädchen erhielten mehr Zuwendung.

Diskussion: Im Einklang mit vorherigen Studien zeigt sich, dass elterliche und kindliche Angstsymptome, nicht aber das elterliche Geschlecht als modulierende Faktoren der elterlichen maladaptiven Reaktionen eine Rolle spielen. Dies sollte in Prävention und Therapie von Kindern mit chronischen Schmerzen und deren Bezugspersonen berücksichtigt werden.

Keywords: Catastrophizing; Chronic pain; Parental behaviour; Pediatric and adolescent anxiety; Solicitousness.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Anxiety
  • Child
  • Chronic Pain* / therapy
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Pain Measurement
  • Parent-Child Relations*
  • Parents