[Evidence on the effects of crisis resolution teams, home treatment and assertive outreach for people with mental disorders in Germany, Austria and Switzerland - a systematic review]

Nervenarzt. 2022 May;93(5):488-498. doi: 10.1007/s00115-021-01143-8. Epub 2021 Jun 10.
[Article in German]

Abstract

Background: Based on international randomized controlled trials (RCT) the German Association for Psychiatry, Psychotherapy and Psychosomatics (DGPPN) recommends acute treatment in the domestic environment (AHU) and intensive outreach treatment (IAB) with the highest level of evidence; however, due to large differences in national healthcare systems the transference of results from international studies to the healthcare systems in Germany, Austria and Switzerland could be limited.

Objective: Evaluation of studies on outreach psychiatric treatment forms in Germany, Austria and Switzerland and discussion of the results in the light of international evidence.

Material and methods: A systematic literature search for clinical trials on outreach community treatment from Germany, Austria and Switzerland was conducted in the PubMed database.

Results: A total of 19 publications were identified which could be assigned to 5 publications on 4 studies with 2857 patients on AHU and 14 publications on 10 studies with 3207 patients on IAB. The studies on AHU showed this treatment form to be superior regarding the duration of inpatient stay and healthcare costs. The studies on IAB showed more positive outcomes in comparison to controls regarding symptoms, severity of illness, substance abuse, functioning level, remission, satisfaction with treatment, quality of life, healthcare costs, work and housing situations.

Conclusion: The studies from Germany, Austria, and Switzerland suggest that outreach community treatment is superior regarding several outcome parameters. Thus, there are no indications suggesting that international evidence could not be valid for these countries. Additionally, with one RCT for AHU and one for IAB the requirements for an evidence level of 1b for outreach community treatment in the healthcare systems in question are fulfilled.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Akutbehandlung im häuslichen Umfeld (AHU) und intensiv-aufsuchende Behandlung (IAB) werden von der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde e.V. (DGPPN) aufgrund internationaler randomisierter Studien (RCTs) mit dem höchsten Evidenzgrad empfohlen. Die Übertragbarkeit internationaler Befunde auf die Versorgungssysteme in Deutschland, Österreich und der Schweiz könnte jedoch eingeschränkt sein, da sich nationale Gesundheitssysteme stark voneinander unterscheiden.

Ziel der arbeit: Auswertung der Studienlage zu aufsuchenden psychiatrischen Behandlungsformen in Deutschland, Österreich und der Schweiz sowie eine Diskussion der Ergebnisse im Kontext internationaler Befunde.

Material und methoden: Systematische Literaturrecherche in der Datenbank PubMed zu klinischen Studien zu aufsuchenden Behandlungsformen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz.

Ergebnisse: Es konnten 19 Publikationen identifiziert werden, von denen sich 5 Publikationen zu 4 Studien mit insgesamt 2857 Patienten der AHU und 14 Publikationen zu 10 Studien mit insgesamt 3207 Patienten der IAB zuordnen ließen. In den Studien zu AHU zeigten sich positive Werte bez. stationärer Behandlungsdauer und Kosten zugunsten der AHU. In den Studien zu IAB zeigten sich im Vergleich zu den jeweiligen Kontrollbedingungen positive Werte bez. Symptomatik, Krankheitsschwere, Substanzmissbrauch, Funktionsniveau, Remission, Behandlungszufriedenheit, Lebensqualität, Kosten, Arbeits- und Wohnsituation.

Diskussion: Da die vorliegenden Studien hinsichtlich vieler Parameter auf eine Überlegenheit aufsuchender Behandlung hindeuten, gibt es keine Hinweise, dass international gut abgesicherte Befunde für Deutschland, Österreich und die Schweiz nicht gelten könnten. Zudem zeigte sich, dass mit je einer RCT für AHU und IAB ein Evidenzgrad von mindestens 1b für aufsuchende Behandlung in den fokussierten Versorgungssystemen vorliegt.

Keywords: Assertive community treatment; Clinical trials; Crisis resolution; Home treatment; Inpatient equivalent treatment; Intensive case management; National health care system.

Publication types

  • Review
  • Systematic Review

MeSH terms

  • Austria
  • Germany
  • Humans
  • Mental Disorders* / diagnosis
  • Mental Disorders* / epidemiology
  • Mental Disorders* / therapy
  • Quality of Life
  • Switzerland