[Chronic low back pain-user types of ambulatory care : Cluster analysis of the utilization of ambulatory health care resources with administrative data of the AOK Baden-Württemberg]

Schmerz. 2022 Oct;36(5):326-332. doi: 10.1007/s00482-021-00565-2. Epub 2021 Jul 2.
[Article in German]

Abstract

Background: Chronic low back pain (CLBP) is one of the most common musculoskeletal disorders. Ambulatory care currently does not provide a structured multimodal approach, even though multimodal therapy is recommended.

Objectives: The goal was to explore utilization of ambulatory health care resources concerning a multimodal therapy approach in the first year of CLBP and determine user types.

Materials and methods: A two-step cluster analysis was executed with administrative data of 11,182 incident cases. The age was between 18 and 65 years and data of four consecutively quarters per patient were analyzed. With the administrative data from orthopedics, pain therapy, psychotherapy, exercise therapy, analgesics and opioids, clusters were determined. Further results were provided by variables of patients and the structure of care.

Results: The analysis reveals four user types: 39.7% used no specialist care and less exercise therapy; 37.3% used orthopedics; 15.6% used orthopedics and pain therapy; and 7.4% used orthopedics, pain therapy and/or psychotherapy. Characteristics for multimodal utilization were the following: female, high use of analgesics (m = 143.94 DDD), high use of opioids (m = 37.12 DDD), high costs of exercise therapy (m = 631.79 €), acupuncture, antidepressants, hospitalization, interdisciplinary case conference, and consult neurologists. In all, 60.4% of the study population received analgesics.

Conclusions: The cluster analysis indicated differential user types. Approximately 23% of the study population receives the recommended multimodal therapy.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Chronische Kreuzschmerzen (engl. „chronic low back pain“; Abk. CLBP) zählen zu den häufigsten muskuloskeletalen Erkrankungen. Die ambulante Regelversorgung sieht bisher keine strukturierte multimodale Versorgung vor, wobei eine multimodale Therapie empfohlen wird.

Ziel der arbeit: Es sollte die Inanspruchnahme ambulanter Regelversorgung im ersten Jahr von neu erkrankten Patienten mit CLBP hinsichtlich des multimodalen Behandlungsansatzes exploriert und Nutzertypen bestimmt werden.

Material und methoden: Eine Two-step-Clusteranalyse wurde mit Routinedaten von 11.182 inzidenten Fällen durchgeführt. Das Alter lag zwischen 18 und 65 Jahren und Daten von vier aufeinander folgenden Quartalen je Patient wurden analysiert. Anhand der Abrechnungsdaten von Orthopäden, Schmerztherapeuten, Psychotherapeuten, Heilmitteln, Schmerzmedikamenten und Opioiden wurden die Cluster ermittelt. Merkmale der Versorgungsstruktur und der Versicherten lieferten die weiteren Ergebnisse.

Ergebnisse: Die Analyse ergab vier Nutzertypen: 39,7 % nahmen keine fachärztliche Versorgung und wenige Heilmittel in Anspruch; 37,3 % wurden orthopädisch versorgt; 15,6 % nahmen orthopädische und schmerztherapeutische Versorgung in Anspruch; 7,4 % wurden orthopädisch, schmerz- und/oder psychotherapeutisch versorgt. Charakteristisch für eine multimodale Inanspruchnahme war: weiblich, hoher Schmerzmittelverbrauch (M = 143,94 DDD), hoher Opioidverbrauch (M = 37,12 DDD), hohe Heilmittelkosten (M = 631,79 €), Akupunktur, Antidepressiva, Hospitalisierung, interdisziplinäre Fallkonferenzen und Konsultationen bei Neurologen. 60,4 % der Studienpopulation nahmen Schmerzmittel ein.

Diskussion: Das Clusterverfahren zeigte unterschiedliche Nutzertypen. Die empfohlene multimodale Therapie erhielten circa 23 % der Studienpopulation.

Keywords: Back pain; Multimodal; Multiprofessional; Outpatient care; Rehabilitation.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Ambulatory Care
  • Analgesics
  • Analgesics, Opioid / therapeutic use
  • Cluster Analysis
  • Delivery of Health Care
  • Female
  • Humans
  • Low Back Pain* / therapy
  • Middle Aged
  • Young Adult

Substances

  • Analgesics
  • Analgesics, Opioid