Objective of surgery: High primary stability of the pelvic girdle with full weight bearing.
Indications: Instability and immobility in patients with osteoporotic fractures of the pelvis.
Contraindications: Decubitus ulcers, infections.
Surgical technique: Minimally invasive posterior locked compression plate 4.5 LCP (locked compression plate, DePuy Synthes, Zuchwil, Switzerland).
Follow-up: Immediate mobilization with full weight bearing, X‑ ray control.
Evidence: The follow-up examination of a collective of 34 patients showed no implant loosening and a relatively low radiation exposure.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Belastungsstabile Versorgung des Beckenringes mit hoher Primärstabilität.
Indikation: Instabilität und ausbleibende Mobilisierbarkeit bei osteoporotischen Beckenbrüchen.
Kontraindikationen: Dekubitalgeschwüre, Infekte.
Operationstechnik: Minimal-invasive winkelstabile Versorgung durch 4,5 LCP (locked compression plate, DePuy Synthes, Zuchwil, Schweiz) von dorsal.
Weiterbehandlung: Sofortige Mobilisation mit Vollbelastung, Röntgenverlaufskontrolle.
Evidenz: Die Nachuntersuchung eines Kollektivs von 34 Patienten zeigte keine Implantatlockerungen sowie eine vergleichsweise niedrige Strahlenexposition.
Keywords: Angular stable pelvic plate; Fragility fractures of the pelvis; Insufficiency fractures; Osteoporotic pelvis fractures.
© 2021. The Author(s).