[Quality in sports orthopedics and traumatology: more than just return to play]

Chirurg. 2021 Oct;92(10):897-903. doi: 10.1007/s00104-021-01442-5. Epub 2021 Jul 12.
[Article in German]

Abstract

Quality assessment is gaining in importance in sports orthopedics and traumatology. Structural, process and results quality are differentiated as central quality dimensions in healthcare. Structural quality is understood to mean the capabilities of the institution involved in patient care with its human and material resources. Structural quality can be documented using institutional certificates (e.g. knee center of the German Knee Society, DKG) or personal certificates (e.g. DKG knee surgeon). Process quality evaluates all medical, nursing and administrative activities that are involved in the care process. The outcome quality describes changes in the patient's state of health that can be attributed to medical, nursing and physiotherapeutic measures. The measurement of the outcome quality can be broken down into objective and subjective parameters. In terms of subjective parameters patient reported outcome measures (PROM) play a major role. Another quality initiative in recent years can be seen in healthcare research. In this context medical registers play a role in which long-term healthcare data are prospectively collated and involves data on the quality of the process and outcome. The outcome quality is also the focus of value-based reimbursement systems.

Die Qualitätsbeurteilung gewinnt auch in der Sportorthopädie und Sporttraumatologie eine immer größere Bedeutung. Dabei werden Struktur‑, Prozess- und Ergebnisqualität als zentrale Qualitätsdimensionen in der gesundheitlichen Versorgung unterschieden. Unter Strukturqualität werden Fähigkeiten der an der Patientenversorgung beteiligten Institution mit ihren personellen und materiellen Ressourcen verstanden. Strukturqualität kann über Institutionszertifikate (z. B. Kniezentrum der Deutschen Kniegesellschaft [DKG]) oder Personenzertifikate (z. B. Kniechirurg der DKG) erfasst werden. Prozessqualität bewertet alle ärztlichen, pflegerischen und administrativen Tätigkeiten, die am Versorgungsprozess beteiligt sind. Die Ergebnisqualität beschreibt Veränderungen des Gesundheitszustandes des Patienten, die den ärztlichen, pflegerischen und physiotherapeutischen Maßnahmen zuzuschreiben sind. Die Messung der Ergebnisqualität lässt sich in objektive und subjektive Parameter gliedern. Bei den subjektiven Parametern spielen „patient reported outcome measures“ (PROMs) eine große Rolle. Eine weitere Qualitätsinitiative der letzten Jahre ist in der Versorgungsforschung zu sehen. Dabei sind medizinische Register wichtig, bei denen Gesundheitsdaten prospektiv im Längsschnitt erfasst werden. Hier geht es um Daten zur Prozess- und Ergebnisqualität. Die Ergebnisqualität steht auch im Fokus wertbasierter Erstattungssysteme.

Keywords: Outcome quality; Process quality; Registry; Structural quality; Value-based remuneration models.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Orthopedic Procedures*
  • Orthopedics*
  • Return to Sport
  • Surgeons*
  • Traumatology*