[What (abdominal) surgeons must know about aspects of autonomic decisions with respect to self-determination, advance healthcare directives and suicide]

Chirurg. 2022 Feb;93(2):152-157. doi: 10.1007/s00104-021-01469-8. Epub 2021 Jul 23.
[Article in German]

Abstract

The right of patients to self-determination has become increasingly important in recent decades. In clinical practice, it finds concrete expression in the concept of informed consent, according to which medical interventions outside of emergency situations are only permissible with the consent of the informed patient. In the event that the patient later becomes incapable of giving consent, it is possible to document the patient's own treatment wishes in a living will or to appoint a trusted person as a proxy. The right to self-determination reaches its limits where the patient demands medical measures for which there is no medical indication, which are prohibited by law or which contradict the physician's conscience. The latter applies to physician-assisted suicide, which is legally permissible but which physicians cannot be obliged to perform.

Das Selbstbestimmungsrecht von Patient*innen hat in den letzten Jahrzehnten stark an Bedeutung gewonnen. In der klinischen Praxis findet es seinen konkreten Ausdruck im Konzept der informierten Einwilligung, wonach medizinische Eingriffe außerhalb von Notfallsituationen nur mit Einwilligung der aufgeklärten Patient*in zulässig sind. Für den Fall späterer Einwilligungsunfähigkeit besteht die Möglichkeit, eigene Behandlungswünsche in einer Patientenverfügung zu dokumentieren oder eine Vertrauensperson als rechtliche Stellvertreter*in zu benennen. An seine Grenzen kommt das Selbstbestimmungsrecht dort, wo die Patient*in ärztliche Maßnahmen einfordert, für die keine medizinische Indikation besteht, die rechtlich verboten sind oder die dem Gewissen der Ärzt*in widersprechen. Letzteres trifft auf den ärztlich assistierten Suizid zu, der zwar rechtlich zulässig ist, zu dessen Durchführung Ärzt*innen aber nicht verpflichtet werden können.

Keywords: Ability to consent; Assisted suicide; Autonomy; Informed consent; Presumed will.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Advance Directives*
  • Delivery of Health Care
  • Humans
  • Informed Consent
  • Living Wills
  • Personal Autonomy
  • Surgeons*