[COVID-19 from the perspective of a gynecological endocrinologist]

Gynakol Endokrinol. 2021;19(4):311-314. doi: 10.1007/s10304-021-00395-6. Epub 2021 Jul 23.
[Article in German]

Abstract

The infectious respiratory disease coronavirus disease 2019 (COVID-19) caused by the severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2 (SARS-CoV-2) shows striking differences in its course and severity depending on the gender of affected patients. The incidence in women is higher than in men, whereas severe forms of the disease are significantly more common in men as well as the mortality; however, premenopausal and postmenopausal women again present a dimorphism in the course depending on hormonal status. Premenopausal women have lower rates of hospitalization and need respiratory support less often. Postmenopausal women who receive hormone replacement therapy seem to benefit from this intervention. The results of basic research in a murine model show that in the case of influenza the female sex steroids have a positive effect on the course of inflammation and in the case of the SARS-CoV‑2 virus, reduce the susceptibility to the virus, while androgens result in an increase in the infection rate. This is also the case in patients with polycystic ovarian disease syndrome (PCOD). The first results of a treatment study with progesterone, albeit with small numbers of patients, indicate that such a treatment with this sex steroid can have a positive effect on the course of the disease in affected men; however, complications after vaccination against COVID-19 show a clear gender difference, with an increased relative risk for younger women.

Die von SARS-CoV‑2 („severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“) ausgelöste infektiöse Atemwegserkrankung COVID-19 („coronavirus disease 2019“) weist in ihrem Verlauf und Schweregrad eine deutliche Abhängigkeit vom Geschlecht der Erkrankten auf. So ist die Inzidenzrate bei Frauen höher als bei Männern, während bei Männern schwere Verlaufsformen erheblich häufiger zu beobachten sind und die Mortalitätsrate bei ihnen signifikant höher ist. Allerdings unterscheiden sich wiederum prämenopausale und postmenopausale Frauen hinsichtlich des Verlaufs. Prämenopausale Frauen müssen seltener hospitalisiert werden und bedürfen seltener maschineller Beatmung. Postmenopausale Frauen, die eine Hormonersatztherapie erhalten, scheinen davon zu profitieren. Ergebnisse der Grundlagenforschung am Mausmodell zeigen, dass die weiblichen Sexualsteroide im Falle der Influenza den Entzündungsverlauf positiv beeinflussen bzw. im Falle von SARS-CoV‑2 die Empfänglichkeit gegenüber dem Virus herabsenken, während Androgene eine Erhöhung der Infektionsrate zur Folge haben. Dies gilt auch für Patientinnen mit polyzystischem Ovarsyndrom. Erste Ergebnisse von Therapiestudie mit Progesteron – wenngleich mit kleinen Patientenzahlen – weisen darauf hin, dass eine Therapie mit diesem Sexualsteroid sich positiv auf den Krankheitsverlauf bei betroffenen Männern auswirken kann. Allerdings zeigt auch die Verteilung der Komplikationen im Zusammenhang mit der Impfung gegen COVID-19 eine deutliche Geschlechterdifferenz, hier mit einem höheren relativen Risiko für jüngere Frauen.

Keywords: Disease progression; Gonadal steroid hormones; Hormone therapy; SARS-CoV‑2; Sex.

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