[Update on intravenous lysis treatment : The REVISION trial]

Ophthalmologe. 2021 Nov;118(11):1107-1112. doi: 10.1007/s00347-021-01467-5. Epub 2021 Aug 5.
[Article in German]

Abstract

Background: To date, no evidence-based treatment for acute non-arteritic central retinal artery occlusion (CRAO) exists. Considering the limited ischemia tolerance of the retina and the results of multiple case series, increasing expectations are directed towards an early intravenous thrombolysis within 4.5 h after CRAO onset.

Objective: The current literature regards timely retinal reperfusion as the only potentially beneficial therapeutic option to treat non-arteritic CRAO. Available data on the efficacy and safety of thrombolysis in CRAO are presented and discussed. On the basis of these data, the prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled REVISION trial (early REperfusion therapy with intravenous alteplase for recovery of VISION in acute central retinal artery occlusion) will shortly be initiated in 25 centers across Germany in order to investigate early intravenous thrombolysis in acute CRAO. The main inclusion criteria of the REVISION trial are outlined, which may help ophthalmologists to identify study candidates and facilitate rapid referral to a study center.

Conclusion: The efficacy of intravenous thrombolysis in acute ischemic stroke is critically time dependent. This may also be assumed in acute CRAO; however, definite evidence still needs to be provided. Until then, the motto "time is retina" should be applied and intravenous thrombolysis should be offered to CRAO patients as part of randomized trials (such as REVISION). According to the current literature, other acute treatment approaches (such as paracentesis) are not indicated.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bis heute existiert keine evidenzbasierte Therapie des akuten, retinalen nichtarteriitischen Zentralarterienverschlusses (ZAV). In Anbetracht der begrenzten retinalen Ischämietoleranz und der aktuellen Studienlage werden zunehmende Erwartungen in die frühe intravenöse Thrombolyse innerhalb 4,5 h nach Symptombeginn gesetzt. ZIEL: Da die rechtzeitige Reperfusion derzeit die einzige möglicherweise wirksame Therapie des Zentralarterienverschlusses darstellt, wird das aktuelle Wissen in Bezug auf die Effektivität und die Sicherheit der intravenösen Thrombolyse bei ZAV vermittelt. Auf der Basis dieser Daten startet in Kürze die deutschlandweite, prospektive, randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Studie REVISION (Early REperfusion Therapy with Intravenous Alteplase for Recovery of VISION in Acute Central Retinal Artery Occlusion), welche die frühe intravenöse Thrombolyse als Therapie für den akuten nichtarteriitischen ZAV untersuchen wird. Die Vorstellung der Haupteinschlusskriterien soll es jedem Ophthalmologen ermöglichen, geeignete Patienten zu identifizieren und – sofern in räumlicher Nähe – an ein REVISION-Studienzentrum zu überweisen.

Schlussfolgerungen: Die Effektivität der Lysetherapie ist beim akuten ischämischen Schlaganfall zeitabhängig. Anzunehmen ist dies auch beim ZAV, allerdings ist der Beweis für die Wirksamkeit der Thrombolyse hier noch zu erbringen. Bis dahin sollte der Leitsatz „Time is Retina“ gelten und die Thrombolyse idealerweise im Rahmen einer randomisierten Studie (wie REVISION) erfolgen. Andere Therapieansätze, wie z. B. eine Parazentese, sind nach der aktuellen Studienlage nicht indiziert.

Keywords: Central retinal artery occlusion; Reperfusion; Stroke; Thrombolysis; Vascular occlusion.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Brain Ischemia*
  • Fibrinolytic Agents
  • Humans
  • Prospective Studies
  • Randomized Controlled Trials as Topic
  • Retinal Artery Occlusion*
  • Stroke*
  • Thrombolytic Therapy

Substances

  • Fibrinolytic Agents