Allergen immunotherapy (AIT) is-when allergen avoidance is not sufficient-the only causative therapy of IgE-mediated allergies against aeroallergenes and Hymenoptera venoms. Allergens can be administered by either subcutaneous injection (SCIT) or sublingual application (SLIT); furthermore, oral immunotherapy in food allergy was also recently approved. Besides correct indication (positive history and diagnostics of IgE-mediated allergy, insufficient allergen avoidance) particular attention has to be payed to potential contraindications and risks. Furthermore, unwanted side effects, which may be life-threatening, can occur. In the following, frequently asked questions (FAQs) and facts in regard to the decision-making process for the implementation as well as the risk management of AIT are discussed.
Die Allergenimmuntherapie (AIT) ist – neben der oft nicht suffizient durchzuführenden Allergenmeidung – die einzige kausale Therapie Ig(Immunglobulin)E-vermittelter Allergien gegen Aeroallergene und Hymenopterengifte. Sie kann je nach Allergen als subkutane Injektion (subkutane Immuntherapie [SCIT]) oder über eine sublinguale Applikation (sublinguale Immuntherapie [SLIT]) erfolgen, kürzlich wurde zudem auch ein Verfahren zur oralen Immuntherapie zur Behandlung der Nahrungsmittelallergie zugelassen. Neben der korrekten Indikationsstellung (positive Anamnese und Diagnostik einer IgE-vermittelten Allergie, Allergenkarenz nicht ausreichend möglich) sind mögliche Kontraindikationen und Risikofaktoren zu beachten. Zudem kann es unter einer AIT zu – potenziell auch lebensgefährlichen – Nebenwirkungen kommen. Im Folgenden sollen häufig gestellte Fragen und Fakten zur Entscheidungsfindung für die Durchführung und zum Risikomanagement der AIT beleuchtet und unter Berücksichtigung der aktuellen Datenlage diskutiert werden.
Keywords: Allergy; Hymenoptera venom allergy; Risk factors; Subcutaneous injection immunotherapy; Sublingual immunotherapy.
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