[University emergency departments in the corona pandemic-Results from the ReCovER registry]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Oct;117(7):558-567. doi: 10.1007/s00063-021-00859-4. Epub 2021 Sep 1.
[Article in German]

Abstract

Background: The current COVID-19 pandemic, despite the availability of rapid tests and the start of the vaccination campaign, continues to pose major challenges to emergency departments (ED). Structured collection of demographic, clinical, as well as treatment-related data provides the basis for establishing evidence-based processes and treatment concepts.

Aim of the work: To present the systematic collection of clinical parameters in patients with suspected COVID-19 in the Registry for COVID-19 in the Emergency Room (ReCovER) and descriptive presentation of the first 1000 patients.

Materials and methods: Data from patients with suspected COVID-19, regardless of evidence of SARS-CoV‑2 infection, are continuously entered into a web-based, anonymized registry in ED at six university hospitals.

Results: Between 19 May 2020 and 13 January 2021, 1000 patients were entered into the registry, of whom 594 patients (59.4%) were in the SARS-CoV‑2 positive group (PG) and 406 patients (40.6%) were in the negative group (NG). Patients of the PG had significantly fewer pre-existing conditions and a significantly longer latency between symptom onset and presentation to the ED (median 5 vs. 3 days), were more likely to suffer from cough, myalgia, fatigue, and loss of smell/taste and had significantly higher oxygen requirements than NG patients. The rate of severe disease progression was significantly higher in the PG, and persistent symptoms were more common after discharge (11.1 vs. 4.6%).

Conclusions: The multicenter collection of comprehensive clinical data on COVID-19 suspected cases in the ED allows analysis of aspects specific to the situation in Germany in particular. This is essential for a targeted review and adaptation of internationally published strategies.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die aktuelle COVID-19-Pandemie stellt, trotz der Verfügbarkeit von Schnelltests und des Starts der Impfkampagne, die Notaufnahme weiterhin vor große Herausforderungen. Die strukturierte Erfassung von demographischen, klinischen sowie therapiebezogenen Daten stellt die Grundlage für die Erstellung evidenzbasierter Prozesse und Behandlungskonzepte dar.

Ziel der arbeit: Darstellung der systematischen Erfassung klinischer Parameter bei Patienten mit COVID-19-Verdacht im Notaufnahmeregister ReCovER (Registry for COVID-19 in the Emergency Room) sowie deskriptive Darstellung der ersten 1000 Patienten.

Material und methoden: In zentralen Notaufnahmen (ZNA) von 6 Universitätskliniken werden kontinuierlich Daten von Patienten mit COVID-19-Verdacht, unabhängig vom Nachweis einer SARS-CoV-2-Infektion, in ein webbasiertes, anonymisiertes Register eingegeben.

Ergebnisse: Zwischen dem 19.05.2020 und dem 13.01.2021 wurden 1000 Patienten in das Register eingegeben, hiervon waren 594 Patienten (59,4 %) in der SARS-CoV-2-positiven (PG) und 406 Patienten (40,6 %) in der negativen Gruppe (NG). Patienten der PG hatten signifikant weniger Vorerkrankungen und eine deutlich längere Latenz zwischen Symptombeginn und Vorstellung in der ZNA (Median 5 vs. 3 Tage), litten häufiger unter Husten, Myalgien, Fatigue sowie Geruchs/Geschmacksverlust und hatten einen signifikant höheren Sauerstoffbedarf als die NG-Patienten. Die Rate von schweren Krankheitsverläufen war in der PG signifikant erhöht und es bestanden nach Entlassung häufiger persistierende Symptome (11,1 vs. 4,6 %).

Schlussfolgerungen: Durch die multizentrische Erfassung von umfangreichen klinischen Daten zu COVID-19-Verdachtsfällen in der Notaufnahme können insbesondere auch für die Situation in Deutschland spezifische Aspekte analysiert werden. Dies ist essenziell für eine gezielte Überprüfung und Adaption international publizierter Strategien.

Keywords: COVID-19; Emergency department; Germany; Registry; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • COVID-19* / epidemiology
  • Emergency Service, Hospital
  • Humans
  • Oxygen
  • Pandemics*
  • Registries
  • SARS-CoV-2

Substances

  • Oxygen