Arthroscopic one-step matrix-assisted bone marrow stimulation for the treatment of osteochondral defects of the talus

Oper Orthop Traumatol. 2022 Aug;34(4):295-302. doi: 10.1007/s00064-021-00737-4. Epub 2021 Oct 5.

Abstract

Objective: All arthroscopic one-step treatment of osteochondral defects of the talus with matrix-assisted bone marrow stimulation with a cell-free hyaluronic acid 3D matrix.

Indications: Symptomatic osteochondral defects of the talus (1-2 cm2, ICRS III-IV).

Contraindications: Large non-shouldered osteochondral defects (2 cm2) of the talus, arthritis, kissing lesions of the distal tibia, metabolic arthropathies, non-reconstructable defects, hindfoot malalignment, chronic inflammatory systemic disorders.

Surgical technique: Arthroscopic examination of the ankle joint and visualization of the osteochondral defect of the talus to confirm the indication via standard portals. First, debridement of the osteochondral defect with arthroscopic curette or shaver, removal of loose fragments, resection of the sclerotic bone via shaver and measurement of the defect size. Second, multiple perforation of the subchondral plate to recruit mesenchymal stem cells from the underlying bone marrow by an microfracturing awl to stimulate the differentiation of fibrocartilaginous repair tissue in the defect zone. Then, the cell-free hyaluronic acid 3D matrix is placed into the defect via arthroscopic forceps and modulated by a probe to avoid detachment of the matrix by ankle joint movement.

Postoperative management: Postoperative management includes movement restrictions for pro- and supination but free passive dorsal extension and plantar flexion. No weight-bearing is allowed for 6 weeks.

Results: Twenty-three patients (male: 11/women: 12) with a mean age of 33 years (range: 18-56) and a minimum follow-up of 24 months were included in this retrospective two-center study. The mean values for Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) were 79 (range 33-93), for Tegner score 3 (range: 1-5) and the Visual analog scale (VAS) pain 1 (range: 0-3) and VAS function 2 (range: 0-5). At follow-up, MRI was available in 17 of 23 patients. MRI results showed a mean Magnetic Resonance Observation of Cartilage Repair Tissue (MOCART) score of 81 (range: 65-90). Complications were not observed during the follow-up period.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Rein arthroskopisches, einzeitiges Verfahren zur Behandlung von osteochondralen Defekten des Talus durch matrixinduzierte Genese mit einer zellfreien Hyaluronsäure-3-D-Matrix.

Indikationen: Symptomatische osteochondrale Defekte des Talus (1–2 cm2; International Cartilage Repair Society: ICRS III–IV).

Kontraindikationen: Große, nichtbegrenzte osteochondrale Defekte (2 cm2) des Talus, Arthrose, korrespondierende osteochondrale Läsion der distalen Tibia, metabolische Arthropathien, nichtrekonstruierbare Defekte, Rückfußfehlstellung, chronische inflammatorische Erkrankungen.

Operationstechniken: Arthroskopischer Rundgang des oberen Sprunggelenks über Standardportale und Visualisierung des osteochondralen Defekts am Talus zur Indikationsbestätigung. Zunächst Débridement des osteochondralen Defekts mit einer arthroskopischen Kürette oder Shaver, Entfernung von freien Fragmenten, Resektion von sklerotischem Knochen mittels Shaver und Bemessung der Defektgröße. Nun multiple Perforation der subchondralen Lamelle mittels Mikrofrakturierungsahle, um Stammzellen aus dem darunterliegenden Knochenmark zu rekrutieren und die Differenzierung des fibrokartilaginösen Heilung in der Defektzone zu stimulieren. Zuletzt Platzierung der zellfreien Hyaluronsäure-3-D-Matrix mit einer arthroskopischen Pinzette in die Defektzone und Anmodellierung mittels Tasthaken, um eine Ablösung der Matrix durch Bewegung im oberen Sprunggelenk zu verhindern.

Weiterbehandlung: Das postoperative Management beinhaltet eine Vermeidung von Pro- und Supination bei freier passiver Dorsalextension und Plantarflexion sowie Entlastung für 6 Wochen.

Ergebnisse: In die retrospektive bizentrische Studie wurden 23 Patienten (m: 11, w: 12) mit einem durchschnittlichen Alter von 33 Jahren (range: 18–56) und einem Mindest-Follow-up von 24 Monaten eingeschlossen. Der Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) lag bei 79 (range: 33–93), der Tegner-Score bei 3 (range: 1–5), die Visuelle Analogskala (VAS) für Schmerzen bei 1 (range: 0–3) und die VAS der Funktion bei 2 (range: 0–5). Bei 17 von 23 Patienten stand eine Follow-up-Magnetresonanztomographie (MRT) zur Verfügung. Die MRT-morphologische Auswertung ergab einen Magnetic Resonance Observation of Cartilage Repair Tissue (MOCART) score von 81 (range: 65–90). Komplikationen wurden während des Follow-up-Zeitraums nicht beobachtet.

Keywords: Ankle joint; Arthroscopic mircofracturing; Hyaluronic acid 3D matrix; Osteochondral defect; Talus.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Ankle Joint / diagnostic imaging
  • Ankle Joint / surgery
  • Arthroscopy
  • Bone Marrow / physiology
  • Female
  • Humans
  • Hyaluronic Acid
  • Intra-Articular Fractures*
  • Magnetic Resonance Imaging
  • Male
  • Retrospective Studies
  • Talus* / surgery
  • Transplantation, Autologous
  • Treatment Outcome

Substances

  • Hyaluronic Acid