Introduction: Respiratory distress is one of the life-threatening conditions in preterm infants. Sensory deprivation in preterm infants hospitalized in the intensive care units affects their physiological and psychological development. Therefore, this study is an attempt to compare the effects of foot and palm reflexology on respiratory distress in infants subjected to noninvasive ventilation.
Methods: In this clinical study, 150 infants hospitalized at Fatemieh Hospital in Hamadan were randomly assigned to 3 groups. In the intervention groups, the reflexology massage to foot and palm was performed for 10 min within 3 days in 6 rounds. In the control group, leg warming was performed. In each group, the personal information checklist, the respiratory distress score, oxygen saturation percentage, and respiratory rate before and after the daily intervention were examined. Data analysis was performed using the standard statistical tests in SPSS.
Results: The results mirrored the statistically significant difference between the intervention and control groups 3 days into the intervention with regard to the average oxygen saturation percentage, respiratory rate, and the respiratory distress score (p < 0.05). When eliminating the effect of confounding variables, therapeutic intervention applied to palm compared to foot had a greater effect on reducing respiratory distress score in the studied infants.
Conclusion: The reflexology massage method, especially palm reflexology massage, contributes to the mitigation of respiratory distress in preterm infants subjected to noninvasive ventilation. Hence, this low-cost and efficient intervention program can be recommended as a complementary method for preterm infants with respiratory distress.
Einleitung: Das Atemnotsyndrom ist eine lebensbedrohliche Erkrankung von Frühgeborenen. Der Mangel an Sinneswahrnehmungen bei Frühgeborenen, die auf der Intensivstation behandelt werden, wirkt sich auf ihre physische und psychische Entwicklung aus. Daher ist die vorliegende Studie ein Versuch, die Auswirkungen einer Fuß- und Handreflexzonenmassage auf das Atemnotsyndrom bei Frühgeborenen unter nicht-invasiver Beatmung zu vergleichen. Methode: In dieser klinischen Studie wurden 150 Säuglinge, die im Fatemieh Hospital in Hamadan stationär behandelt wurden, randomisiert drei Gruppen zugeordnet. In den Interventionsgruppen wurde innerhalb von 3 Tagen sechsmal eine zehnminütige Fuß- und Handreflexzonenmassage durchgeführt. In der Kontrollgruppe erfolgte eine Erwärmung der Beine. In jeder Gruppe wurden die Checkliste mit den persönlichen Daten, der Respiratory-Distress-Score, die prozentuale Sauerstoffsättigung und die Atemfrequenz vor und nach der täglichen Intervention untersucht. Die Datenanalyse erfolgte mithilfe statistischer Standardtests in SPSS. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigten einen statistisch signifikanten Unterschied zwischen den Interventionsgruppen und der Kontrollgruppe nach dreitägiger Intervention in Hinblick auf die durchschnittliche prozentuale Sauerstoffsättigung, die Atemfrequenz und den Respiratory-Distress-Score (p < 0,05). Nach Eliminierung des Effekts von Störvariablen hatte die therapeutische Intervention an der Hand im Vergleich zum Fuß bei den untersuchten Säuglingen einen stärkeren Einfluss auf die Verringerung des Respiratory-Distress-Scores. Schlussfolgerung: Die Methode der Reflexzonenmassage, insbesondere die Handreflexzonenmassage, trägt bei Frühgeborenen, die nicht-invasiv beatmet werden, zur Verringerung der Atemnot bei. Daher kann dieses kostengünstige und wirksame Interventionsprogramm als komplementäre Methode bei Frühgeborenen mit Atemnot empfohlen werden.
Keywords: Neonatal intensive care units; Premature infant; Reflexology; Respiratory distress syndrome.
© 2021 S. Karger AG, Basel.