[Implementation of fast-track measures in colorectal resections : A survey among members of the DGAI]

Anaesthesiologie. 2022 Jul;71(7):510-517. doi: 10.1007/s00101-021-01074-8. Epub 2021 Nov 26.
[Article in German]

Abstract

Purpose: The fast-track (FT) concept is a multimodal, interdisciplinary approach to perioperative patient care intended to reduce postoperative complications. Despite good evidence implementation seems to need improvement, whereby almost all studies focused on the implementation of surgical modules regardless of the interdisciplinary aspect. Adherence to the anesthesiological measures (prehabilitation, premedication, volume and temperature management, pain therapy), on the other hand, has been insufficiently studied. To assess the status quo a survey on the implementation of anesthesiological FT measures was conducted among members of the German Society of Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) to analyze where potential for improvement exists.

Methods: Using the SurveyMonkey® online survey tool, 28 questions regarding perioperative anesthesiological care of colorectal surgery patients were sent to DGAI members in order to analyze adherence to FT measures.

Results: While some of the FT measures (temperature management, PONV prophylaxis) are already routinely used, there is a divergence between current recommendations and clinical implementation for other components. In addition to premedication, interdisciplinary measures (prehabilitation) and measures that affect multiple interfaces (operating theatre, recovery room, ward), such as volume management or perioperative pain management, are particularly affected.

Conclusion: The anesthesiological recommendations of the FT concept are only partially implemented in Germany. This particularly affects the interdisciplinary components as well as measures at the operating theatre, recovery room and ward interfaces. The establishment of an interdisciplinary FT team and interdisciplinary development of SOPs can optimize adherence, which in turn improves the short-term and long-term outcome of patients.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Beim Fast-Track(FT)-Konzept handelt es sich um multimodale, interdisziplinäre Maßnahmen zur perioperativen Patientenbetreuung zur Reduktion postoperativer Komplikationen. Trotz guter Evidenz erscheint die Umsetzung verbesserungswürdig, wobei sich nahezu alle Untersuchungen ungeachtet des interdisziplinären Aspektes auf die Implementierung der chirurgischen Module fokussieren. Die Adhärenz zu den anästhesiologischen Maßnahmen (präoperative Patientenoptimierung, Prämedikation, Volumen- und Wärmemanagement, Schmerztherapie) ist hingegen nur unzureichend untersucht. Um den Status quo zu erfassen, wurde eine Umfrage zur Umsetzung der anästhesiologischen FT-Bausteine unter den Mitgliedern der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) durchgeführt und analysiert, wo mögliches Verbesserungspotenzial besteht.

Methoden: Mithilfe des Online-Umfragetools SurveyMonkey® wurden 28 Fragen zur perioperativen anästhesiologischen Versorgung kolorektalchirurgischer Patienten an die Mitglieder der DGAI verschickt und die Adhärenz zu den FT-Maßnahmen analysiert.

Ergebnisse: Während einige der FT-Maßnahmen (Wärmemanagement, PONV-Prophylaxe) bereits routinemäßig umgesetzt sind, gibt es bei anderen Bausteinen eine Divergenz zwischen den aktuellen Empfehlungen und der klinischen Umsetzung. Besonders betroffen sind neben der Prämedikation insbesondere interdisziplinäre Maßnahmen (Prähabilitation) sowie Maßnahmen, die mehrere Schnittstellen (OP, Aufwachraum (AWR), Station) betreffen, wie beispielsweise Volumenmanagement oder perioperative Schmerztherapie FAZIT: Die anästhesiologischen Empfehlungen des FT-Konzepts werden in Deutschland nur teilweise umgesetzt. Hiervon sind insbesondere die interdisziplinären Bausteine sowie Maßnahmen an den Schnittstellen OP-AWR-Station betroffen. Die Bildung eines interdisziplinären FT-Teams und die interdisziplinäre Ausarbeitung von SOP können die Adhärenz optimieren, was wiederum das kurz- und langfristige Outcome der Patienten verbessert.

Keywords: Compliance; ERAS; Evidence-based medicine; Health services research; Perioperative care.

MeSH terms

  • Anesthesiology*
  • Colorectal Neoplasms*
  • Digestive System Surgical Procedures*
  • Germany
  • Humans
  • Perioperative Care