Resveratrol treatment does not reduce arterial inflammation in males at risk of type 2 diabetes: a randomized crossover trial

Nuklearmedizin. 2022 Feb;61(1):33-41. doi: 10.1055/a-1585-7215. Epub 2021 Dec 16.

Abstract

Purpose: Resveratrol has shown promising anti-inflammatory effects in in vitro and animal studies. We aimed to investigate this effect on arterial inflammation in vivo.

Methods: This was an additional analysis of a double-blind randomized crossover trial which included eight male subjects with decreased insulin sensitivity who underwent an 18F-fluoroxyglucose (18F-FDG) PET/CT after 34 days of placebo and resveratrol treatment (150 mg/day). 18F-FDG uptake was analyzed in the carotid arteries and the aorta, adipose tissue regions, spleen, and bone marrow as measures for arterial and systemic inflammation. Maximum target-to-background ratios (TBRmax) were compared between resveratrol and placebo treatment with the non-parametric Wilcoxon signed-rank test. Median values are shown with their interquartile range.

Results: Arterial 18F-FDG uptake was non-significantly higher after resveratrol treatment (TBRmax all vessels 1.7 (1.6-1.7)) in comparison to placebo treatment (1.5 (1.4-1.6); p=0.050). Only in visceral adipose tissue, the increase in 18F-FDG uptake after resveratrol reached statistical significance (p=0.024). Furthermore, CRP-levels were not significantly affected by resveratrol treatment (p=0.091).

Conclusions: Resveratrol failed to attenuate arterial or systemic inflammation as measured with 18F-FDG PET in subjects at risk of developing type 2 diabetes. However, validation of these findings in larger human studies is needed.

ZIEL: Resveratrol hat in In-vitro- und Tierstudien vielversprechende anti-inflammatorische Effekte gezeigt. Unser Ziel war es, diese Wirkung auf die arterielle Entzündung in vivo zu untersuchen.

Methoden: Es handelte sich um eine zusätzliche Analyse einer randomisierten Doppelblind-Crossover-Studie, an der acht männliche Probanden mit verminderter Insulinsensitivität teilnahmen, die sich nach 34 Tagen Placebo- und Resveratrol-Behandlung (150 mg/Tag) einer 18F-Fluoroxyglucose (18F-FDG)-PET/CT unterzogen. Die 18F-FDG-Aufnahme wurde in den Karotiden und der Aorta, Fettgeweberegionen, Milz und Knochenmark als Maß für die arterielle und systemische Entzündung analysiert. Die maximalen „Target-to-Background Ratios” (TBRmax) wurden zwischen Resveratrol- und Placebo-Behandlung mit dem nichtparametrischen Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test verglichen. Die Medianwerte sind mit ihrem Interquartilsbereich angegeben.

Ergebnisse: Die arterielle 18F-FDG-Aufnahme war nach der Resveratrol-Behandlung nicht signifikant höher (TBRmax alle Gefäße 1,7 (1,6–1,7)) im Vergleich zur Placebo-Behandlung (1,5 (1,4–1,6); p=0,050). Nur im viszeralen Fettgewebe war der Anstieg der 18F-FDG-Aufnahme nach Resveratrol statistisch signifikant (p=0,024). Auch die CRP-Werte wurden durch die Resveratrol-Behandlung nicht signifikant beeinflusst (p=0,091).

Schlussfolgerungen: Resveratrol konnte die mittels 18F-FDG-PET gemessene arterielle oder systemische Entzündung bei Personen mit einem Risiko für die Entwicklung eines Typ-2-Diabetes nicht abschwächen. Allerdings ist eine Validierung dieser Ergebnisse in größeren Humanstudien erforderlich.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Arteritis* / diagnostic imaging
  • Arteritis* / drug therapy
  • Cross-Over Studies
  • Diabetes Mellitus, Type 2* / drug therapy
  • Fluorodeoxyglucose F18
  • Humans
  • Inflammation / drug therapy
  • Male
  • Positron Emission Tomography Computed Tomography
  • Radiopharmaceuticals
  • Resveratrol / therapeutic use

Substances

  • Radiopharmaceuticals
  • Fluorodeoxyglucose F18
  • Resveratrol