[COVID-19 and endoscopy services]

Gastroenterologe. 2022;17(1):22-33. doi: 10.1007/s11377-021-00582-8. Epub 2022 Jan 11.
[Article in German]

Abstract

In 2020, the coronavirus pandemic initially led to a significant decrease in elective endoscopic examinations in Germany. The main reasons for this were the hard lockdown and the lack of personal protective equipment (PPE) and testing procedures. Since then, international recommendations from professional societies on infection control in endoscopy have been published. The extent to which these have been implemented in Germany is unclear: during the 2nd and 3rd waves in 2020/2021, most endoscopy units remained open and the level of adherence to international protection guidelines was high. A uniform "standard procedure" has not yet been published. The exact role and effectiveness of testing procedures to protect patients and staff during endoscopy was unknown, and reliable figures on staff and patient infections acquired/transmitted in endoscopy units in Germany were lacking. Thus, the most important finding of this work is the determined rate of coronavirus disease 2019 (COVID-19) in endoscopy facilities. The data show that the infection rate among staff in German clinics and practices in early 2021 averaged up to 5%; most of these were acquired in the private setting. Clinics with gastroenterological endoscopy units had significantly higher infection rates (10%) than, for example, dental and otolaryngology practices. This result indicates the need for continued PPE efforts. The most important factors for infection safety are fully vaccinated (or recovered) staff and patients, a decreasing prevalence of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and the use of PPE and-although controversial-the consistent use of screening tests.

Die Pandemie durch die Coronaviruserkrankung 2019 (COVID-19) hat im Jahr 2020 initial zu einem erheblichen Rückgang elektiver Endoskopien in Deutschland geführt. Maßgeblich hierfür waren besonders der harte Lockdown sowie der Mangel an Schutzausrüstung (PSA) und Testverfahren. Seither erschienen internationale Empfehlungen der Fachgesellschaften zum Infektionsschutz in der Endoskopie. Inwieweit diese in Deutschland umgesetzt wurden, ist unklar: Während der 2. und 3. Welle 2020/2021 blieben die meisten Endoskopieeinheiten geöffnet und wenden seither zahlreiche Schutzmaßnahmen an. Ein einheitliches „Standardvorgehen“ ist bisher nicht publiziert. Die genaue Rolle und Effektivität von Testverfahren zum Schutz von Patienten und Personal während der Endoskopie war bisher nicht bekannt, verlässliche Zahlen über in Endoskopieeinrichtungen in Deutschland erworbene/weitergegebene Infektionen bei Personal und Patienten fehlten bisher. Wichtigstes Ergebnis der Arbeit ist nun die ermittelte COVID-19-Rate in endoskopierenden Einrichtungen. Die Daten zeigen, dass die Infektionsrate bei Mitarbeitern in deutschen Kliniken und Praxen Anfang 2021 im Mittel bis 5 % betrug; die meisten dieser Infektionen wurden im privaten Umfeld erworben. Kliniken mit gastroenterologischer Endoskopie hatten signifikant mehr Infektionsübertragungen (10 %) als z. B. Zahnarzt- und Hals-Nasen-Ohren-Praxen. Daher sind besonders hier zukünftig weiterhin Schutzmaßnahmen nötig. Die wichtigsten Faktoren für die Infektionssicherheit sind vollständig geimpfte (oder genesene) Mitarbeiter und Patienten („2-G“), eine abnehmende Prävalenz von Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) sowie die Anwendung von PSA und – allerdings kontrovers diskutiert – die Durchführung konsequenter Screeningtests.

Keywords: Infections; SARS-CoV‑2; Safety; Screening; Standards.

Publication types

  • English Abstract
  • Review