[Immunotherapy of head and neck cancer : Highlights of the ASCO and ESMO annual meetings 2021]

HNO. 2022 Apr;70(4):271-277. doi: 10.1007/s00106-021-01142-w. Epub 2022 Jan 17.
[Article in German]

Abstract

Background: This year's American Society of Clinical Oncology (ASCO) meeting included interesting data on first-line therapy of nasopharyngeal carcinomas with PD‑1 inhibitors and on checkpoint inhibition in various clinical constellations. At the European Society of Medical Oncology (ESMO) meeting, the results of the CheckMate-651 study were presented.

Materials and methods: All abstracts and presentations from the ASCO and ESMO meetings 2021 on immunotherapy in head and neck cancer (HNSCC) were evaluated for their relevance. The most interesting studies are elaborated upon herein.

Results: Studies on locally advanced HNSCC showed an improved response after neoadjuvant pembrolizumab administration. A second cycle did not improve the response rate, but the proportion of patients with a good response was almost doubled. The CheckRad CD8 study showed an improvement in progression-free survival by induction chemoimmunotherapy with tremelimumab and durvalumab followed by stratification according to the CD8 immune cell infiltrate. Two studies were presented on first-line treatment of recurrent/metastatic nasopharyngeal carcinomas. Chemoimmunotherapy showed a higher response rate and prolonged progression-free survival with a similar adverse event profile. In recurrent/metastatic HNSCC, the CheckMate 651 study showed an increased duration of response with nivolumab and ipilimumab and higher response rates than pembrolizumab alone. The primary endpoints for overall survival were not achieved.

Conclusion: PD‑1 inhibition has great potential to change the therapeutic landscape for nasopharyngeal carcinomas in the future. In HNSCC, CD8 tumor infiltrate presents a promising predictive marker for selecting patients who can benefit from radioimmunotherapy. The combination of nivolumab and ipilimumab did not improve overall survival in palliative first-line therapy; thus, no change in the current standard is expected.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Beim diesjährigen American Society of Clinical Oncology(ASCO)-Treffen gab es interessante Daten zur Erstlinientherapie nasopharyngealer Karzinome mit PD-1-Inhibitoren und zur Checkpointinhibition in verschiedenen klinischen Konstellationen. Beim European Society of Medical Oncology(ESMO)-Meeting wurden die Ergebnisse der CheckMate-651-Studie vorgestellt.

Material und methoden: Alle Abstracts und Präsentationen der ASCO- und ESMO-Kongresse 2021 zur Immuntherapie von Kopf-Hals-Tumoren (HNSCC) wurden bezüglich Relevanz beurteilt. Die interessantesten Studien wurden aufgearbeitet.

Ergebnisse: Lokal fortgeschrittene HNSCC zeigten ein besseres Ansprechen nach neoadjuvanter Pembrolizumab-Gabe. Die Ansprechrate wurde durch einen zweiten Zyklus nicht erhöht, jedoch wurde der Anteil an Patienten mit stärkerem Ansprechen fast verdoppelt. Die CheckRad-CD8-Studie zeigte eine Verbesserung des progressionsfreien Überlebens durch eine Induktions-Chemoimmuntherapie mit Tremelimumab und Durvalumab sowie Stratifizierung nach dem CD8-Immuninfiltrat. Außerdem wurden Studien zur Erstlinientherapie von rezidivierten/metastasierten Nasopharynxkarzinomen vorgestellt. Eine Chemoimmuntherapie wies eine höhere Ansprechrate bei ähnlichem Nebenwirkungsprofil auf. Bei fortgeschrittenen HNSCC verfehlte die Kombination aus Nivolumab und Ipilimumab die primären Endpunkte für das Gesamtüberleben, wobei die Kombination höhere Ansprechraten im Vergleich zur Pembrolizumab-Monotherapie aufwies.

Schlussfolgerung: Eine PD-1-Inhibition dürfte zukünftig bei der Behandlung des Nasopharynxkarzinoms eine Rolle spielen. Eine CD8-Infiltration des Tumors stellt einen potenziellen prädiktiven Marker zur Auswahl von Patienten dar, die von einer Radioimmuntherapie profitieren könnten. Die Kombination von Nivolumab und Ipilimumab führte zu keiner Verbesserung des Gesamtüberlebens in der palliativen Erstlinientherapie, weshalb hier aktuell keine Zulassungsänderung des bisherigen Standards zu erwarten ist.

Keywords: Antineoplastic agents, immunological; Immune checkpoint inhibitors; Monoclonal antibodies; PD‑1 protein; Squamous cell carcinoma.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Head and Neck Neoplasms* / therapy
  • Humans
  • Immunotherapy / methods
  • Medical Oncology
  • Neoplasm Recurrence, Local*
  • Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck / therapy