Topical Rosmarinus officinalis L. in Systemic Sclerosis-Related Raynaud's Phenomenon: An Open-Label Pilot Study

Complement Med Res. 2022;29(3):242-248. doi: 10.1159/000522507. Epub 2022 Feb 9.

Abstract

Background: An effective and well-tolerated topical treatment of Raynaud's phenomenon is needed. The aim of this pilot study was to determine change in skin temperature and self-reported warmth perception from topical rosemary essential oil in patients with systemic sclerosis and secondary Raynaud's phenomenon.

Patients and methods: Twelve patients with progressive systemic sclerosis and Raynaud's phenomenon were consecutively enrolled in an open-label pilot study at a university outpatient rheumatology clinic. Each patient received an application of olive oil to both hands as a control and 3 h later an application of a 10% essential oil of Rosmarinus officinalis L. Clinical severity and subjective warmth perception were assessed; skin temperature was measured by infrared thermography.

Results: Skin temperature increased significantly after both olive oil and rosemary oil but differences between oils did not reach significance. Self-reported warmth perception increased after rosemary oil but not after olive oil. No adverse effects were observed.

Conclusion: Topical rosemary essential oil increased warmth perception in patients with systemic sclerosis-related Raynaud's phenomenon but did not increase finger skin temperature more than the olive oil control.

Hintergrund: Wirksame und gut verträgliche topische Behandlungen des Raynaud-Phänomens werden ge­braucht. Ziel dieser Pilotstudie war es, bei Patienten mit systemischer Sklerose und sekundärem Raynaud-Phänomen die Veränderung der Hauttemperatur und die selbstberichtete Wärmeempfindung nach topischer Anwendung von Rosmarinöl zu erfassen. Patienten und Methoden: In einer rheumatologischen Universitätsklinik wurden nacheinander zwölf Patienten mit progressiver systemischer Sklerose und Raynaud-Phänomen in eine offene Pilotstudie aufgenommen. Jeder Patient erhielt an beiden Händen eine Einreibung mit Olivenöl als Kontrolle und drei Stunden später eine Einreibung mit 10%igem Rosmarinöl (Rosmarinus officinalis L.). Der klinische Schweregrad und die subjektive Wärmeempfindung wurden bestimmt; die Hauttemperatur wurde mittels Infra­rot-Thermografie gemessen. Ergebnisse: Die Hauttemperatur stieg sowohl nach Olivenöl als auch nach Rosmarinöl signifikant an, aber die Unterschiede zwischen den Ölen erreichten keine Signifikanz. Die selbstberichtete Wärmeempfindung stieg nach der Anwendung von Rosmarinöl, nicht aber nach der Anwendung von Olivenöl. Es wurden keine unerwünschten Wirkungen beobachtet. Schlussfolgerung: Ätherisches Rosmarinöl zur äußerlichen Anwendung steigerte die Wärmeempfindung bei Patienten mit systemischer Sklerose und Raynaud-Phänomen, erhöhte aber die Hauttemperatur an den Fingern nicht stärker als die Olivenöl-Kontrolle.

Keywords: Raynaud phenomenon; Rosemary essential oil; Rosmarinus officinalis; Scleroderma; Systemic sclerosis.

Publication types

  • Clinical Trial

MeSH terms

  • Humans
  • Oils, Volatile* / therapeutic use
  • Olive Oil / therapeutic use
  • Pilot Projects
  • Raynaud Disease* / complications
  • Raynaud Disease* / etiology
  • Rosmarinus*
  • Scleroderma, Systemic* / complications

Substances

  • Oils, Volatile
  • Olive Oil