Background: Although multiple studies and meta-analyses have documented the rapid antidepressive efficacy of ketamine, there are numerous questions regarding the practical use in the clinical routine that are still unanswered.
Objective: Based on personal clinical experience, by comparison and supplementation of the current data situation, answers are given to questions regarding the practical use of ketamine for depression that have not yet been satisfactorily clarified.
Material and methods: The clinical experiences with antidepressive treatment using ketamine over more than 5 years were evaluated with respect to the questions at hand. This was followed by a qualitative comparison of these results with those of a narrative literature search.
Results: A total of 72 patients (unipolar depression n = 53, bipolar depression n = 16, schizoaffective depression n = 3) were included in the analysis of this cohort. A statistically significant reduction of depressive symptoms and suicidal ideation after S-ketamine treatment was found. Of the patients 61% suffered from at least one secondary diagnosis. A dose of 0.5 mg/kg body weight of S‑ketamine at a frequency of three times per week was shown to be effective. The treatment appears to be safe with respect to urotoxic side effects, combination treatment with tranylcypromine and in comorbid posttraumatic stress disorder.
Conclusion: Ketamine appears to be a safe and effective option for the treatment of unipolar and bipolar depression.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Obgleich die kurzfristige antidepressive Wirksamkeit von Ketamin durch eine Vielzahl von Studien und Metaanalysen dokumentiert worden ist, sind zahlreiche Fragen bezüglich der praktischen Anwendung im klinischen Alltag weiterhin ungeklärt.
Ziel der arbeit: Anhand eigener klinischer Erfahrung sollen in Abgleich und Ergänzung zur aktuellen Datenlage auf bisher nicht zufriedenstellend geklärte Fragen der praktischen Anwendung von Ketamin bei Depressionen Antworten gegeben werden.
Material und methoden: Die eigenen, über 5‑jährigen klinischen Erfahrungen mit antidepressiver Ketaminbehandlung werden hinsichtlich der Fragestellungen ausgewertet. Es erfolgt ein qualitativer Vergleich dieser Ergebnisse mit denen einer narrativen Literaturrecherche.
Ergebnisse: Es wurden 72 Patienten (unipolare Depression n = 53, bipolare Depression n = 16, schizoaffektive Depression n = 3) in die Analyse der eigenen Kohorte eingeschlossen. Es zeigte sich eine statistisch signifikante Reduktion der Depressivität und Suizidalität nach Ketaminbehandlung. 61 % der Patienten litten unter mindestens einer Nebendiagnose. Eine Dosierung von 0,5 mg/kg Körpergewicht S‑Ketamin mit einer Frequenz von 3 Gaben pro Woche hat sich als effektiv erwiesen. Die Behandlung zeigte sich hinsichtlich urotoxischer Nebenwirkungen, Kombinationsbehandlung mit Tranylcypromin und bei komorbider posttraumatischer Belastungsstörung als unbedenklich.
Diskussion: Ketamin ist eine effektive und sichere Substanz zur Behandlung der unipolaren und bipolaren Depression.
Keywords: Dosage; Practical use; Side effects; Suicidal ideation; Tranylcypromine.
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