ILM peeling with ILM flap transposition vs. classic ILM peeling for small and medium macula holes-a prospective randomized trial

Spektrum Augenheilkd. 2023;37(1):9-14. doi: 10.1007/s00717-022-00515-y. Epub 2022 Feb 23.

Abstract

Background: The aim of the present study was to compare macular hole closure rates of patients with small and medium-sized macular holes who underwent vitrectomy with internal limiting membrane (ILM) peeling combined with ILM flap transposition over the macular hole, compared with classic ILM peeling.

Methods: This prospective randomized trial was designed as a pilot study with two groups: ILM peeling with ILM flap transposition over the macular hole vs. classic ILM peeling.

Results: Among 20 patients recruited, complete analysis could be performed for 16 patients. The macular hole closure rates were 100% in both groups, without significant differences with respect to postsurgical subfoveal hyporeflective zones (p = 1.0, Fisher's exact test), postsurgical visual acuity (p = 0.7, t-test), and postsurgical irregularities of the ellipsoid zone (p = 1.0, Fisher's exact test).

Conclusion: Vitrectomy with ILM peeling combined with ILM flap transposition over the macular hole and classic ILM peeling are both successful methods for the repair of macular holes of small and medium size and are associated with comparable outcomes.

Hintergrund: Das Ziel der Studie war ein Vergleich der Verschlussraten von Makulaforamina bei Patienten mit kleinen und mittleren Makulaforamina bei Vitrektomie mit Peeling der Membrana limitans interna („internal limiting membrane“ [ILM]), kombiniert mit einer Transposition eines ILM-Flaps über das Makulaforamen, verglichen mit dem klassischen ILM-Peeling.

Methoden: Die vorliegende prospektive randomisierte Studie wurde als Pilotstudie mit 2 Gruppen (ILM-Peeling mit ILM-Flap-Transposition über das Makulaforamen vs. klassisches ILM-Peeling) geplant.

Ergebnisse: Von 20 rekrutierten Patienten konnte die Analyse der Resultate bei 16 Patienten durchgeführt werden. Es zeigte sich eine Verschlussrate der Makulaforamina von 100 % in beiden Gruppen, ohne signifikante Unterschiede in Bezug auf postoperative hyporeflektive Zonen (p = 1,0; Fisher-Exact-Test), postoperativen Visus (p = 0,7; t-Test) und postoperative Irregularitäten in der ellipsoiden Zone (p = 1,0; Fisher-Exact-Test).

Schlussfolgerung: Die Vitrektomie mit ILM-Peeling, kombiniert mit ILM-Flap-Transposition über das Makulaforamen, und das klassische ILM-Peeling sind beides erfolgreiche Methoden bei kleinen und mittleren Makulaforamina mit vergleichbaren Ergebnissen.

Keywords: Gastamponade; ILM flap transposition; Idiopathic full thickness macular holes; Small and medium size macular holes; Vitrectomy with ILM peeling.