[Outpatient care through cross-sector prehabilitation and rehabilitation concepts in outpatient hip and knee arthroplasty]

Orthopade. 2022 May;51(5):385-394. doi: 10.1007/s00132-022-04241-w. Epub 2022 Apr 20.
[Article in German]

Abstract

No appeal by a health politician, no matter how insistent, has ever forced all the operational structures of our health-care system to examine their own efficiencies and cost reduction potentials as has SARS-CoV‑2. Fast-track surgery, developed long before the current pandemic, can become an indispensable element of modern hospital routines through the integration of interlocked care structures. Patient satisfaction and clinical outcome can be improved by significantly shortening hospital stays, decreasing complication rates, and by additionally strengthening the competence and motivation of the patients involved. Hospital staff could be relieved of heavy workloads, and overall costs could be reduced by involving external prehabilitation centers. It is now necessary to further develop standards for the establishment and implementation of appropriately coordinated prehabilitation and rehabilitation concepts for elective total hip and knee replacement surgery and, ideally, to save resources at the same time through regional networking and integration.

Kein noch so flammender Appell eines Gesundheitspolitikers hat alle Versorgungsstrukturen unseres Gesundheitssystems so zur Überprüfung eigener Effizienz und Einsparpotenziale gezwungen, wie das SARS-CoV‑2. Fast-Track-Chirurgie, lange vor der aktuellen Pandemie entwickelt, kann auch unter Einbindung verzahnter Versorgungsstrukturen ein unverzichtbares Element moderner Krankenhausroutinen werden. Durch deutlich kürzere Krankenhausverweildauern, sinkende Komplikationsraten sowie durch zusätzliche Stärkung der Eigenkompetenz und Motivation der betroffenen Patientinnen und Patienten, kann die Patientenzufriedenheit und das klinische Outcome verbessert werden. Krankenhauspersonal könnte entlastet und Gesamtkosten, auch durch Einbindung externer Prähabilitationszentren, gespart werden. Es gilt nun, weiter Standards zum Aufbau und zur Umsetzung entsprechend abgestimmter Prähabilitations- und Rehabilitationskonzepte bei geplanter endoprothetischer Versorgung von Hüft- und Kniegelenken zu entwickeln und idealerweise gleichzeitig Ressourcen durch regionale Vernetzung zu sparen.

Keywords: Hospital stay; Joint replacement; Motivation; Patient satisfaction; Preoperative exercise.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Ambulatory Care
  • Arthroplasty, Replacement, Hip* / rehabilitation
  • Arthroplasty, Replacement, Knee*
  • COVID-19* / epidemiology
  • Humans
  • Length of Stay
  • Outpatients
  • Preoperative Exercise
  • SARS-CoV-2