Introduction: The approaches to cope with the challenges of providing medical care to patients with symptoms of long COVID are multidisciplinary and involve primary care worldwide. The aim of this study was to explore the experiences and ideas for continued development of medical care of long COVID from the patients' (PAT) and primary care practitioners' (PCP) perspective.
Methods: Between the third and fourth COVID-19 wave in Germany (July to September 2021), a mixed methods study was conducted by inviting patients and PCPs in two neighboring districts (urban and rural) in Baden-Wuerttemberg to a paper-based questionnaire with both closed and open questions. On the part of the PCPs a written, anonymized, complete survey was conducted, on the part of symptomatic COVID long-haulers an anonymized online survey with announcement of the study by multiple recruiting processes. Qualitative content analysis was applied to free text entries. The quantitative results were analyzed mainly descriptively.
Results: The responses of n = 72 PCPs (response rate 12%) and n = 126 PAT showed a heterogeneous assessment regarding the satisfaction with medical care for long COVID as well as the perception of the attitude towards patients and their disease in both groups. Uncertainty and dealing with it played a relevant role in both groups as well. The professional medical knowledge was assessed by 3,1 (self-assessment PCPs) and 3,2 (PAT) on average using a five-point Likert scale (1 = not applicable; 5 = applicable). The request for a structured overall concept with competent contact points and coordination of medical care for long COVID patients emerged out of the statements of both groups.
Conclusion: The results support an interdisciplinary, intersectoral and interprofessional stepped-care concept for long COVID in Germany with PCPs as the first contact persons, integration of specialized contact points and knowledge transfer. Therefore, it appears to be both reasonable and appropriate to establish regional networks with links between regional outpatient medical care structures and the university medical sector.
Hintergrund: Ansätze zur Bewältigung der medizinischen Versorgung von Long-COVID sind weltweit multidisziplinär und beziehen die Primärversorgung ein. Ziel der Studie war die Erhebung von Erfahrungen und Ideen zur Weiterentwicklung der medizinischen Versorgung bei Long-COVID auf Seiten von Patient*innen (PAT) und Hausärzt*innen (HÄ).
Methoden: Zwischen dritter und vierter Welle der COVID-19-Pandemie in Deutschland (Juli – September 2021) wurde eine Mixed-Methods-Erhebung mittels schriftlichem Fragebogen mit geschlossenen und offenen Fragen unter HÄ und PAT in zwei benachbarten Kreisen (Stadt- und Landkreis) in Baden-Württemberg durchgeführt. Auf Seiten der HÄ erfolgte eine papierbasierte, anonymisierte Vollerhebung, auf Seiten der symptomatischen Long-COVID-PAT eine anonymisierte Online-Fragebogenerhebung mit Bekanntmachung der Studie über mehrere Rekrutierungswege. Die Freitexte wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse, die quantitativen Ergebnisse vorwiegend deskriptiv ausgewertet.
Ergebnisse: Die Rückmeldungen von n = 72 HÄ (Rücklauf 12%) und n = 126 PAT zeigten in beiden Gruppen eine heterogene Bewertung mit Blick auf die Zufriedenheit mit der medizinischen Versorgung bei Long-COVID sowie die Wahrnehmung der Haltung gegenüber PAT und deren Erkrankung. Unsicherheit und der Umgang damit spielten in beiden Gruppen eine relevante Rolle. Das ärztliche Wissen wurde im Mittel mit 3,1 (Selbstbewertung HÄ) und 3,2 (PAT) auf einer fünfstufigen Likert-Skala (1 = „trifft nicht zu“; 5 = „trifft zu“) eingeschätzt. Aus den Aussagen beider Gruppen ergab sich der Wunsch nach einem strukturierten Gesamtkonzept mit kompetenten Anlaufstellen und einer Koordination der medizinischen Versorgung bei Long-COVID.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse stützen ein interdisziplinäres, intersektorales und interprofessionelles gestuftes Versorgungskonzept für Long-COVID in Deutschland mit HÄ als ersten Ansprechpartner*innen, Einbezug von Spezialanlaufstellen und Wissenstransfer. Die Etablierung regionaler Netzwerke mit Verknüpfung der regionalen ambulanten Versorgungsstrukturen und dem universitären medizinischen Sektor erscheint hierfür sinnvoll und wichtig.
Keywords: Deutschland; Germany; Long COVID; Long-COVID; Medical care; Medizinische Versorgung; Patient*innen; Primary care patients; Primary care practitioners; Primärversorgung.
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