Optical biometric measurements in patients with previous COVID-19 treatment

Spektrum Augenheilkd. 2022 Jul 26:1-7. doi: 10.1007/s00717-022-00526-9. Online ahead of print.

Abstract

Background: We aimed to compare optical biometric measurements using optical biometry in patients with previously received COVID-19 treatment and a control group.

Methods: In this cross-sectional study, patients with previously received COVID-19 treatment formed the COVID-19 group and age- and sex-matched healthy participants formed the control group. Optical biometric measurements including keratometry, corneal astigmatism, astigmatic axis, central corneal thickness, anterior chamber depth, and axial length were made using a Nidek optical biometer (AL-Scan; Nidek Co., Ltd., Japan).

Results: Measurements of keratometry (p = 0.79), corneal astigmatism (p = 0.41), axial length (p = 0.96), anterior chamber depth (p = 0.59), and central corneal thickness (p = 0.37) were similar between the COVID-19 and control groups. The astigmatic axis type taken from 2.4 mm of the cornea showed significant difference between the two groups (p = 0.02, χ2), while the measurements taken from 3.3 mm of the cornea were similar (p = 0.10, χ2). In the subgroup analysis, axial length, anterior chamber depth, and central corneal thickness measurements were found to be statistically significantly higher in male patients of the COVID-19 group (p = 0.02; p = 0.001; p = 0.02, t test).

Conclusion: The changes in optical biometric measurements found in our study were due to the fact that COVID-19 is more frequent and severe in males, SARS-CoV‑2 can attach to the cornea via ACE‑2 receptors, and favipiravir can reach the aqueous humor. To our knowledge, there is no study on this subject to date, and therefore more research is needed to shed light on this topic.

Hintergrund: Es wurden optische biometrische Messungen mittels optischer Biometrie bei Patient*innen mit zuvor erhaltener COVID-19-Behandlung und einer Kontrollgruppe verglichen.

Methodik: In dieser Querschnittsstudie wurden Patient*innen mit zuvor erhaltener COVID-19-Behandlung als COVID-19-Gruppe bestimmt. In Bezug auf Alter und Geschlecht angepasste gesunde Proband*innen dienten als Kontrollgruppe. Die optischen biometrischen Messungen wurden mit einem optischen Biometer von Nidek (AL-Scan, Nidek Co., Ltd., Japan) durchgeführt. Sie schlossen die Bestimmung von Hornhautastigmatismus, astigmatischer Achse, zentraler Hornhautdicke, Vorderkammertiefe und Achsenlänge sowie eine Keratometrie ein.

Ergebnisse: Die Messergebnisse der Keratometrie (p = 0,79) sowie für Hornhautastigmatismus (p = 0,41), Achsenlänge (p = 0,96), Vorderkammertiefe (p = 0,59) und zentrale Hornhautdicke (p = 0,37) waren in der COVID-19- und der Kontrollgruppe ähnlich. Der astigmatische Achsentyp, der im Bereich von 2,4 mm der Hornhaut ermittelt wurde, zeigte einen signifikanten Unterschied zwischen den beiden Gruppen (p = 0,02, χ2), während die Messergebnisse aus einem Bereich von 3,3 mm der Hornhaut ähnlich waren (p = 0,10, χ2). In der Subgruppenanalyse waren die Messwerte für Achsenlänge, Vorderkammertiefe und zentrale Hornhautdicke bei männlichen Patienten der COVID-19-Gruppe statistisch signifikant höher (p = 0,02; p = 0,001; p = 0,02, t‑Test).

Schlussfolgerung: Die Veränderungen in den optischen biometrischen Messungen unserer Studie waren dadurch bedingt, dass COVID-19 bei Männern häufiger auftritt und schwerer verläuft, dass SARS-CoV‑2 über ACE-2-Rezeptoren an die Hornhaut binden kann und dass Favipiravir in das Kammerwasser gelangen kann. Unseres Wissens gibt es noch keine Studie zu diesem Thema. Daher sind weitere Forschungsbemühungen erforderlich.

Keywords: ACE‑2 receptor; Biometry; Cornea; Favipiravir; SARS-CoV‑2.