Influence of Multimodal Treatment on Rest/Activity and Autonomic Regulation in Breast Cancer Patients with Cancer-Related Fatigue: Results of a Tri-Centre Trial with a Comprehensive Cohort Design

Complement Med Res. 2023;30(2):115-129. doi: 10.1159/000527354. Epub 2022 Oct 13.

Abstract

Introduction: Breast cancer patients with cancer-related fatigue (BC-CRF) often have lower physical activity. To investigate how this could be improved, we evaluated a multimodal treatment (MT) and a combination of MT with aerobic training (CT) and compared these with aerobic training (AT) regarding rest/activity rhythm and state autonomic regulation (State aR).

Methods: In this pragmatic comprehensive cohort design study, the explorative analysis focused on actigraphy and State aR including the rest/activity regulation subscale (State aR-R/A) which were assessed at baseline (T0), after 10 weeks of intervention (T1), and State aR additionally 6 months later (T2).

Statistics: General linear modelling including propensity scores.

Results: 65 BC-CRF were randomized, and 61 were allocated by preference to the treatment arms. 105 patients started the intervention. At T1, State aR-R/A improved the most in MT (+3.49, CI [2.42; 4.55]) compared to AT (+1.59, CI [0.13; 3.06]) and CT (+1.68, CI [0.83; 2.52]), showing superiority of MT to AT (p = 0.048). At T2 MT was sustainably superior to AT regarding State aR-R/A (+3.61, CI [2.38; 4.83] p < 0.01) and State aR also showed superiority of MT to AT (p = 0.006). AT T1 24-h activity was higher in MT compared to AT (p = 0.029).

Conclusions: MT was superior to AT regarding State aR total score after 6 months, State aR-R/A after 10 weeks, and after 6 months. Actigraphically measured total activity also improved after 10 weeks.

Einleitung: Brustkrebspatientinnen mit krebsbedingter Müdigkeit (BC-CRF) sind oft körperlich weniger aktiv. Um zu untersuchen, wie dies verbessert werden kann, wird eine multimodale Behandlung (MT) und eine Kombination von MT mit aerobem Training (CT) evaluiert und diese mit aerobem Training (AT) hinsichtlich des Ruhe-/Aktivitätsrhythmus und der autonomen Regulation (State aR) verglichen. Methoden: In dieser pragmatischen Comprehensive Cohort Design-Studie erfolgte eine explorative Analyse der Aktigraphie und der State aR einschließlich der Subskala Ruhe-/Aktivitätsregulation (State aR-R/A), welche zu Beginn (T0), nach zehn Wochen Intervention (T1) und die State aR zusätzlich sechs Monate später (T2) erfasst wurden. Statistik: Allgemeines lineares Model einschließlich Propensity Scores. Ergebnisse: 65 BC-CRF wurden randomisiert und 61 nach Präferenz den Behandlungsarmen zugewiesen. 105 Patienten begannen die Intervention. Zu T1 verbesserte sich die State aR-R/A am stärksten bei MT (+3,49, KI [2,42; 4,55]) im Vergleich zu AT (+1,59, KI [0,13; 3,06]) und CT (+1,68, KI [0,83; 2,52]), was eine Überlegenheit von MT gegenüber AT zeigt (p = 0,048). Zu T2 war MT nachhaltig gegenüber AT in Bezug auf die State aR-R/A (+3,61, KI [2,38; 4,83] p < 0,01) überlegen und auch die State aR zeigte eine Überlegenheit von MT gegenüber AT (p = 0,006). Die 24-Stunden-Aktivität von AT war zu T1 bei MT höher als bei AT (p = 0,029). Schlussfolgerungen: MT war AT hinsichtlich des State aR-Gesamt-Scores nach sechs Monaten, des State aR-R/A nach 10 Wochen und nach sechs Monaten überlegen. Die aktigraphisch gemessene Gesamtaktivität verbesserte sich ebenfalls nach 10 Wochen.

Keywords: Actigraphy; Breast cancer; Cancer-related fatigue; Multimodal therapy; State autonomic regulation.

MeSH terms

  • Breast Neoplasms*
  • Combined Modality Therapy
  • Exercise / physiology
  • Exercise Therapy / methods
  • Fatigue
  • Female
  • Humans