Plate fixation after lengthening with an external fixator in patients with achondroplasia : A comparative study between two centers

Orthopadie (Heidelb). 2023 Jan;52(1):48-53. doi: 10.1007/s00132-022-04306-w. Epub 2022 Oct 24.

Abstract

Background: This study compared internal fixation with a plate after lengthening (PAL) with an external fixator with the conventional method (CM) in terms of radiologic and clinical outcomes in the lower extremities of patients with achondroplasia.

Methods: In this study 20 patients (50 lower extremity long bones) who underwent PAL or CM were divided into 2 cohort groups. The amount of lengthening, percentage lengthening, external fixator index (EFI), external fixator time, Li regeneration index, complication rate, and knee range of motion (ROM) were compared between the groups.

Results: The median age was 9.4 years (range 6-16 years) in the PAL group and 12 years (range 9-16 years) in the CM group (p = 0.01). Males comprised 80% of the patients in the PAL group and 47% of the patients in the CM group (p = 0.02). The median amount of lengthening in the PAL and CM groups was 7.5 cm (range 5.5-9.5 cm) and 6.0 cm (range 5.5-9.0 cm), respectively (p < 0.01). The median percentage of lengthening in the PAL and CM groups was 44.6% (range 20.0-70.1%) and 43.0% (range 20.5-57.3%), respectively (p = 0.01). The median external fixator time in the PAL and CM groups was 127 days (range 94-185 days) and 180 days (range 105-355 days), respectively (p < 0.01). The median EFI in the PAL and CM groups was 21 days/cm (range 10-33 days/cm) and 27 days/cm (range 15-59 days/cm), respectively (p < 0.01). The Li regeneration index was 3 (interquartile range, IQR 2-4) in both groups (p = 0.2). The total complication rate was similar between the groups.

Conclusion: In patients with achondroplasia, after lengthening with an external fixator, internal fixation with a plate can be a reliable alternative to the conventional method.

Level of evidence: Level III therapeutic.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: In dieser Studie wurde die interne Fixation mit einer Platte nach Verlängerung (PAL) mit einem Fixateur externe mit der konventionellen Methode (CM) hinsichtlich der radiologischen und klinischen Ergebnisse an den unteren Extremitäten von Patienten mit Achondroplasie verglichen.

Methoden: In dieser Studie wurden 20 Patienten (50 Röhrenknochen der unteren Extremitäten), die sich einer PAL- oder CM-Operation unterzogen hatten, in 2 Kohorten aufgeteilt. Das Ausmaß der Verlängerung, die prozentuale Verlängerung, der Index des Fixateur externe (EFI), die Dauer der externen Fixation, der Li-Regenerationsindex, die Komplikationsrate und der Bewegungsumfang des Knies (ROM) wurden zwischen den Gruppen verglichen.

Ergebnisse: Das mittlere Alter betrug 9,4 Jahre (Range: 6–16 Jahre) in der PAL-Gruppe und 12 Jahre (Range: 9–16 Jahre) in der CM-Gruppe (p = 0,01). 80 % der Patienten in der PAL-Gruppe und 47 % der Patienten in der CM-Gruppe waren männlich (p = 0,02). Das mediane Ausmaß der Verlängerung betrug in der PAL-Gruppe 7,5 cm (Range: 5,5–9,5 cm) und in der CM-Gruppe 6,0 cm (Range: 5,5–9,0 cm; p < 0,01). Der mittlere Prozentsatz der Verlängerung betrug in der PAL-Gruppe 44,6 % (Range: 20,0–70,1 %) und in der CM-Gruppe 43,0 % (Range: 20,5–57,3 %; p = 0,01). Die mediane Dauer der externen Fixation betrug in der PAL-Gruppe 127 Tage (Range: 94–185 Tage) und in der CM-Gruppe 180 Tage (Range: 105–355 Tage; p < 0,01). Der mittlere EFI in der PAL-Gruppe betrug 21 Tage/cm (Range: 10–33 Tage/cm) und in der CM-Gruppe 27 Tage/cm (Range: 15–59 Tage/cm; p < 0,01). Der Li-Regenerationsindex lag in beiden Gruppen bei 3 (Interquartilsbereich: 2–4; p = 0,2). Die Gesamtkomplikationsrate war in beiden Gruppen ähnlich.

Schlussfolgerung: Bei Patienten mit Achondroplasie kann nach einer Verlängerung mit einem Fixateur externe die interne Fixierung mit einer Platte eine zuverlässige Alternative zur konventionellen Methode darstellen.

Evidenzlevel: Level III Therapeutisch.

Keywords: Complications; Ilizarov technique; Limb lengthening; Osteotomy; Rhizomelic dysplasia.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Achondroplasia* / surgery
  • Adolescent
  • Child
  • External Fixators
  • Female
  • Humans
  • Ilizarov Technique*
  • Male
  • Osteogenesis, Distraction* / methods
  • Treatment Outcome