[Ischemic heart disease : More than just chronic CAD]

Radiologie (Heidelb). 2022 Nov;62(11):960-970. doi: 10.1007/s00117-022-01078-4. Epub 2022 Oct 27.
[Article in German]

Abstract

Clinical/methodological issue: Myocardial ischemia as a reduction in perfusion with therefore oxygen deficiency of vital cardiomyocytes. Thus primary and secondary prophylaxis of myocardial infarction and it's complications.

Standard radiological methods: Adenosine-regadenoson stress magnetic resonance imaging (AR-stress MRI), computed tomography coronary angiography (CTCA).

Methodological innovations: Non-invasive stress testing using AR-stress MRI to exclude relevant obstructive coronary artery disease (CAD).

Performance: Meta-analysis: The diagnosis of obstructive CAD at the coronary artery level has a pooled sensitivity of 87.7% and a specificity of 88.6%. Diagnostic accuracy is better than single photon emission computed tomography (SPECT; AUC 0.89 vs. 0.74).

Achievements: AR-stress MRI can be used to assess myocardial ischemia in the setting of obstructive CAD. Current clinical guidelines for myocardial revascularization have strengthened the use of stress MRI in patients with intermediate risk of CAD and stable symptoms. Cardiac MR imaging using late gadolinium enhancement (LGE) is considered gold standard for myocardial viability assessment in vivo. Both viability and ischemia are considered prognostic factors for major adverse cardiac events.

Practical recommendations: AR-stress MRI is used to diagnose myocardial ischemia in combination with viability imaging (LGE). Dobutamine-atropine (DoA) stress MRI is an alternative in the setting of contraindications for AR or specific clinical questions.

Zusammenfassung: KLINISCHES/METHODISCHES PROBLEM: Myokardiale Ischämie als Minderperfusion vitalen Herzmuskelgewebes durch perfusionsbedingte Sauerstoffunterversorgung. Damit Primär‐ und Sekundärprophylaxe des Herzinfarkts und seiner Komplikationen.

Radiologische standardverfahren: Angewandte Standardverfahren sind die Adenosin/Regadenoson-Stress-Magnetresonanztomographie (AR-Stress-MRT) sowie die CT-Koronarangiographie (Koronar-CT).

Methodische innovationen: Nichtinvasiver, funktioneller Ischämienachweis oder -ausschluss auf myokardialer Perfusionsebene. LEISTUNGSFäHIGKEIT: Metaanalyse: Zur Diagnose einer obstruktiven koronaren Herzkrankheit (KHK) auf Koronararterienebene beträgt die gepoolte Sensitivität 87,7 % und die Spezifität 88,6 % [5]; die diagnostische Genauigkeit ist damit besser als bei der Single-Photon-Emissions-Computertomographie (SPECT; AUC [area under the curve] 0,89 vs. 0,74 [8]).

Bewertung: Die AR-Stress-MRT gilt als zuverlässiges Verfahren zum Nachweis einer Myokardischämie bei obstruktiver KHK. Die aktuellen klinischen Leitlinien für Myokardrevaskularisationen haben den Einsatz bei intermediärem Risiko einer KHK und stabilen Symptomen bekräftigt. Die kardiale MRT mit Late-Gadolinium-Enhancement (LGE) gilt als Goldstandard für die Beurteilung der Myokardvitalität. Beide Parameter – Vitalität und Ischämienachweis – gelten als prognostische Prädiktoren für schwerwiegende kardiale Ereignisse. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Die AR-Stress-MRT dient dem funktionellen Ischämienachweis durch Kombination aus induzierbarem Perfusionsdefizit und erhaltener Vitalität im klinischen Kontext der KHK. Bei Kontraindikationen gegenüber dem Verfahren oder speziellen Fragestellungen kann alternativ auch eine Dobutamin-Atropin(DoA)-Stress-MRT durchgeführt werden.

Keywords: Ischemic cascade; Myocardial fibrosis; Myocardial ischemia; Viability; Wall-motion abnormality.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adenosine
  • Contrast Media
  • Coronary Artery Disease* / diagnostic imaging
  • Gadolinium
  • Humans
  • Myocardial Infarction* / etiology
  • Myocardial Ischemia* / diagnostic imaging

Substances

  • Contrast Media
  • Gadolinium
  • Adenosine