[Minimally invasive forefoot surgery: concept and techniques]

Orthopadie (Heidelb). 2023 Jan;52(1):69-81. doi: 10.1007/s00132-022-04334-6. Epub 2022 Dec 22.
[Article in German]

Abstract

Minimally invasive surgery (MIS) has advanced to an established approach in the correction of all deformities of the forefoot. For the first ray the minimally invasive chevron and Akin osteotomy (MICA) shows very good clinical results and provides a broad spectrum of indications in comparison to the classical chevron osteotomy. The minimally invasive treatment of hallux rigidus also seems to achieve comparable results to the open techniques, although the surgical indications must be thoroughly evaluated. Lesser toe deformities are often easier to treat with minimally invasive osteotomy, capsule release and tendon lengthening than with complex open procedures and usually do not require any internal fixation material. Compared to the classical Weil osteotomy, distal metatarsal osteotomy shows a reduced rate of cock-up deformities and does not require internal fixation. In relation to open procedures, minimally invasive approaches should be accepted as a valuable addition and alternative to the classical open techniques due to the reduced rate of wound healing disorders and postoperative pain.

Die minimal-invasive Chirurgie („minimally-invasive surgery“ [MIS]) stellt mittlerweile ein etabliertes Verfahren in der Korrektur sämtlicher Deformitäten des Vorfußes dar. Am ersten Strahl zeigt die minimal-invasive Chevron-/Akin-Osteotomie (MICA) sehr gute Ergebnisse und bietet im Vergleich zur klassischen Chevron-Osteotomie ein breiteres Indikationsspektrum. Die Therapie des Hallux rigidus scheint minimal-invasiv ebenfalls vergleichbare Ergebnisse zu liefern wie die offenen Techniken, hierbei muss allerdings eine sorgfältige Indikationsstellung erfolgen. Kleinzehendeformitäten sind minimal-invasiv durch Osteotomien und Kapsel‑/Sehnenverlängerungen häufig einfacher zu therapieren als durch aufwendige offene Verfahren und benötigen in der Regel kein Osteosynthesematerial. Distale metatarsale Osteotomien zeigen im Vergleich zur klassischen Weil-Osteotomie eine reduzierte Rate an „Cock-up“-Deformitäten und bedürfen keiner internen Fixierung. In Bezug zu offenen Verfahren sollte das minimal-invasive Vorgehen aufgrund der reduzierten Rate an Wundheilungsstörungen und postoperativen Schmerzen als wertvolle Ergänzung und Alternative zu den klassischen Techniken gesehen werden.

Keywords: Hallux valgus; Hammer toe; Metatarsalgia; Minimally invasive Chevron and Akin osteotomy; Percutaneous foot surgery.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Foot Deformities*
  • Forefoot, Human / surgery
  • Hallux Valgus* / surgery
  • Humans
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / methods
  • Osteotomy*
  • Toes
  • Treatment Outcome