Subcutaneous nitroglycerin increased the success rate of radial artery cannulation in women with gestational hypertension undergoing cesarean section : A randomized controlled trial

Anaesthesiologie. 2023 Dec;72(Suppl 1):28-35. doi: 10.1007/s00101-023-01264-6. Epub 2023 Mar 8.

Abstract

Background: Radial artery cannulation helps to maintain the stability of maternal hemodynamics and reduce complications; however, it is difficult for women with gestational hypertension. Subcutaneous nitroglycerin was found to improve the first attempt success rate of radial artery cannulation in pediatric patients. Therefore, this study evaluated the effect of subcutaneous nitroglycerin on the radial artery diameter and area, blood flow rate and the success rate of radial artery cannulation in women with pregnancy-induced hypertension.

Methods: A total of 94 women with gestational hypertension and risk of intraoperative bleeding undergoing cesarean section were identified and randomized into the subcutaneous nitroglycerin group and control group. The primary outcome was the success rate of left radial artery cannulation within 3 min after subcutaneous injecting (T2). The puncture time, number of attempts, the overall complications, and ultrasonographic measurements including radial artery diameter, cross-sectional area and depth were also recorded before subcutaneous injection (T1), 3 min after subcutaneous injection (T2) and immediately after radial artery cannulation (T3).

Results: The first attempt success rate of radial artery cannulation was significantly higher (97.9% vs. 76.6%, p = 0.004) and procedure time to success was significantly shorter (111 ± 18 s vs. 171 ± 70 s, p < 0.001) in the subcutaneous nitroglycerin group as compared to the control group. The subcutaneous nitroglycerin group also had a significantly less overall number of attempts as 1/2/3 attempts (n), 46/1/0 vs. 36/7/4 (p = 0.008). Compared with the control group, the diameter and cross-sectional area of radial artery increased significantly at the T2 and T3 points in the subcutaneous nitroglycerin group (p < 0.001), as well as percentage change of radial artery diameter and CSA. Vasospasm (6.4% vs. 31.9%; p = 0.003) was significantly lower in the subcutaneous nitroglycerin group; however, no difference was found in hematoma (2.1% vs. 12.8%; p = 0.111).

Conclusion: Subcutaneous nitroglycerin along with the routine local anesthetic preparation before radial artery cannulation increased the first attempt success rate of radial artery cannulation and decreased the overall number of cannulation attempts in women with gestational hypertension and risks of intraoperative bleeding undergoing cesarean section, it also decreased cannulation times and overall number of vasospasms.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Kanülierung der A. radialis trägt zur Aufrechterhaltung der maternalen Hämodynamik und zur Verringerung von Komplikationen bei. Bei Frauen mit Schwangerschaftshypertonie ist dies jedoch schwierig. Es wurde festgestellt, dass subkutanes Nitroglyzerin die Erfolgsquote beim ersten Versuch der Kanülierung der A. radialis bei pädiatrischen Patientinnen verbessert. Daher wurde in dieser Studie die Wirkung von subkutanem Nitroglyzerin auf den Durchmesser und die Fläche der A. radialis, die Blutflussrate und die Erfolgsrate der Kanülierung der A. radialis bei Frauen mit schwangerschaftsbedingter Hypertonie untersucht.

Methoden: Insgesamt 94 Frauen mit Schwangerschaftshypertonie und dem Risiko einer intraoperativen Blutung, die sich einem Kaiserschnitt unterziehen mussten, wurden identifiziert und nach dem Zufallsprinzip in eine Gruppe mit subkutanem Nitroglyzerin und eine Kontrollgruppe eingeteilt. Als primäres Ergebnis wurde die Erfolgsrate der Kanülierung der linken Radialarterie innerhalb von 3 min nach der subkutanen Injektion (T2) ermittelt. Die Punktionszeit, die Anzahl der Versuche, die Gesamtkomplikationen und die sonographischen Messungen einschließlich des Durchmessers der Radialarterie, der Querschnittsfläche und der Tiefe wurden ebenfalls vor der subkutanen Injektion (T1), 3 min nach der subkutanen Injektion (T2) und unmittelbar nach der Kanülierung der Radialarterie (T3) aufgezeichnet.

Ergebnisse: Die Erfolgsquote beim ersten Versuch der Kanülierung der A. radialis war in der subkutanen Nitroglyzerin-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe signifikant höher (97,9 % vs. 76,6 %; p = 0,004) und die Zeit bis zum Erfolg war signifikant kürzer (111 ± 18 s vs. 171 ± 70 s; p < 0,001). In der subkutanen Nitroglyzerin-Gruppe war auch die Gesamtzahl der Versuche signifikant geringer (1/2/3 Versuche [n], 46/1/0 vs. 36/7/4; p = 0,008). Im Vergleich zur Kontrollgruppe nahmen der Durchmesser und die Querschnittsfläche der A. radialis an den Punkten T2 und T3 in der subkutanen Nitroglyzerin-Gruppe signifikant zu (p < 0,001), ebenso wie die prozentuale Veränderung des Durchmessers und des CSA der A. radialis. Der Vasospasmus (6,4 % vs. 31,9 %; p = 0,003) war in der subkutanen Nitroglyzerin-Gruppe signifikant geringer. Es wurde jedoch kein Unterschied in Bezug auf Hämatome festgestellt (2,1 % vs. 12,8 %; p = 0,111).

Schlussfolgerung: Subkutanes Nitroglyzerin zusammen mit der routinemäßigen Vorbereitung auf die Lokalanästhesie vor der Kanülierung der A. radialis erhöhte die Erfolgsrate beim ersten Versuch der Kanülierung der A. radialis und verringerte die Gesamtzahl der Kanülierungsversuche bei Frauen mit Schwangerschaftshypertonie und dem Risiko einer intraoperativen Blutung, die sich einem Kaiserschnitt unterziehen. Außerdem verringerte es die Kanülierungszeiten und die Gesamtzahl der Gefäßspasmen.

Keywords: Hypertension; Nitroglycerin; Pregnancy; Radial artery puncture; Ultrasound-guided.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Catheterization, Peripheral* / methods
  • Cesarean Section / adverse effects
  • Child
  • Female
  • Humans
  • Hypertension, Pregnancy-Induced*
  • Nitroglycerin / pharmacology
  • Pregnancy
  • Radial Artery / surgery

Substances

  • Nitroglycerin