Fifty percent of patients undergoing periacetabular osteotomy for hip dysplasia showed normal findings upon neonatal ultrasound screening : Symptomatic hip dysplasia in adulthood despite inconspicuous neonatal hip ultrasound

Orthopadie (Heidelb). 2023 Apr;52(4):313-319. doi: 10.1007/s00132-023-04357-7. Epub 2023 Mar 17.

Abstract

Developmental dysplasia of the hip (DDH) is characterized by the pathomorphology of inadequate acetabular coverage of the femoral head leading to increased loading of the articular surface and acetabular rim. If left untreated, this ultimately leads to osteoarthritis. Germany introduced a nationwide universal ultrasound screening program for all newborn infants in 1996. Subsequently, the incidence of undiagnosed hip dislocation was significantly reduced. In this consecutive series of patients who underwent periacetabular osteotomy for the treatment of symptomatic dysplasia of the hip between October 2014 and October 2022 data regarding the U3 screening examination were analyzed. The data included whether the examination was performed, whether the findings were positive or negative, whether the patients underwent any form of treatment in the case of a positive finding and whether a control X‑ray was performed. This study provides evidence that acetabular undercoverage cannot be ruled out based on a normal finding in ultrasonography screening. Furthermore, the study also shows that residual dysplasia may persist despite attempts of conservative treatment.

Das Krankheitsbild der entwicklungsbedingten Hüftdysplasie („developmental dysplasia of the hip“, DDH) ist pathomorphologisch charakterisiert durch eine unzureichende Überdachung des Hüftkopfes durch das Acetabulum. Diese Inkongruenz der Artikulation führt zu einer erhöhten Belastung der Gelenkflächen sowie des Pfannenrandes und unbehandelt letztendlich zu einer Arthrose des Hüftgelenks. In Deutschland wurde 1996 ein flächendeckendes Ultraschallscreening der Hüftgelenke für alle Neugeborenen eingeführt. Daraufhin sank die Zahl der nicht diagnostizierten Hüftluxationen signifikant. In dieser konsekutiven Serie von Patienten, bei denen zwischen Oktober 2014 und Oktober 2022 eine periacetabuläre Osteotomie zur Behandlung einer symptomatischen Hüftdysplasie durchgeführt worden war, wurden die Daten zur U3-Vorsorgeuntersuchung analysiert. Unter anderem wurde erfasst, ob die Untersuchung durchgeführt wurde, ob der Befund regelhaft oder pathologisch war, ob die Patienten im Falle eines pathologischen Befundes in irgendeiner Form behandelt wurden und ob ein Kontrollröntgenbild angefertigt wurde. Diese Studie erbringt die Evidenz dafür, dass ein Defizit der acetabulären Überdachung des Hüftgelenks aufgrund eines regelhaften Befundes im Rahmen des Ultraschallscreenings nicht ausgeschlossen werden kann. Darüber hinaus verdeutlicht die Studie auch, dass trotz konservativer Behandlungsversuche eine Restdysplasie bestehen bleiben kann.

Keywords: Acetabulum; Developmental hip dysplasia; Infant hip sonography; Reorientation osteotomy; Secondary hip osteoarthritis.

MeSH terms

  • Acetabulum / diagnostic imaging
  • Hip Dislocation* / diagnostic imaging
  • Humans
  • Infant, Newborn
  • Osteoarthritis, Hip* / etiology
  • Osteotomy / adverse effects
  • Ultrasonography