[Preventing the need for long-term care : Analyses of assessment data from the medical service]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2023 May;66(5):490-497. doi: 10.1007/s00103-023-03685-5. Epub 2023 Mar 21.
[Article in German]

Abstract

Background: The importance of preventing the need for care increases with the growing number of people in need of care. For Germany, there is currently insufficient data on which factors are associated with the need for long-term care. In order to derive a preventive approach, this study examines the interactions between sociodemographic and health-related factors that determine the need for long-term care.

Methods: We analyzed the assessment data of the Medical Service Berlin-Brandenburg, which determines a need for care according to SGB XI for the 2017 and 2018/19 periods. We focused on the applicants who remained without a care grade classification over the period under consideration (6037 out of a total of 72,680 applicants in 2017). Social factors such as household composition, support potential, and partnership status were extracted using text-mining methods, and the data was evaluated using descriptive and multivariable statistical methods.

Results: Younger applicants and people without a partner had an increased chance of not being diagnosed with a need for long-term care. Also associated with an increased chance of remaining without a degree of care in 2018/19 were an improvement in health, having been without social support since 2017, musculoskeletal disorders, and chronic ischemic heart disease. On the other hand, applicants with dementia and other mental illnesses had fewer chances of remaining without a care level classification.

Discussion: The first investigation of the Medical Service assessment data from a preventive perspective shows that the interaction of sociodemographic and health-related determinants must be considered in order to identify additional preventive potential.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Bedeutung der Prävention von Pflegebedürftigkeit wächst mit der Zunahme von pflegebedürftigen Menschen. Für Deutschland gibt es bislang nur unzureichende Daten darüber, welche Faktoren mit der Entstehung einer Pflegebedürftigkeit assoziiert sind. Die vorliegende Studie untersucht die Wechselwirkungen zwischen soziodemografischen und gesundheitsbezogenen Determinanten von Pflegebedürftigkeit, um daraus präventive Anknüpfungspunkte abzuleiten.

Methoden: Analysiert wurden die Begutachtungsdaten des Medizinischen Dienstes (MD) Berlin-Brandenburg zur Feststellung einer Pflegebedürftigkeit nach SGB XI für die Zeiträume 2017 und 2018/2019 mit Fokus auf die Antragstellenden, die über den betrachteten Zeitraum hinweg ohne Pflegegradeinstufung blieben (6037 von insg. 72.680 Antragstellenden des Jahres 2017). Soziale Faktoren wie Haushaltszusammensetzungen, Unterstützungspotenziale und Partnerschaftsstatus wurden über Text-Mining-Verfahren extrahiert und die Daten mittels deskriptiver und multivariabler statistischer Verfahren ausgewertet.

Ergebnisse: Eine erhöhte Chance, ohne Pflegegradeinstufung zu bleiben, hatten jüngere Antragstellende sowie Personen ohne Partnerschaft. Im Zeitraum 2018/2019 ebenfalls assoziiert mit einer erhöhten Chance, ohne Pflegegrad zu bleiben, waren eine Verbesserung der Gesundheit, seit 2017 ohne soziale Unterstützung zu sein, muskuloskelettale Erkrankungen sowie chronisch ischämische Herzkrankheiten. Geringere Chancen, ohne Pflegegradeinstufung zu bleiben, hatten hingegen Antragstellende mit demenziellen und sonstigen psychischen Erkrankungen.

Diskussion: Die erstmalige Untersuchung der MD-Begutachtungsdaten unter einer präventiven Perspektive zeigt, dass soziodemografische und gesundheitsbezogene Determinanten in Wechselwirkung betrachtet werden müssen, um zusätzliche Präventionspotenziale auszumachen.

Keywords: Assessment data of the Medical Service; Determinants of the need for long-term care; Preventive potential.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Berlin
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Long-Term Care*
  • Mental Disorders* / epidemiology
  • Mental Disorders* / prevention & control