[Interrater reliability and concurrent validity of 4AT for the detection of postoperative delirium: A prospective cohort study]

Pflege. 2023 Aug;36(4):189-197. doi: 10.1024/1012-5302/a000939. Epub 2023 May 3.
[Article in German]

Abstract

Interrater reliability and concurrent validity of 4AT for the detection of postoperative delirium: A prospective cohort study Abstract. Background: Numerous tools for detecting postoperative delirium are available. Guidelines recommend the 4 A's Test (4AT). However, there is little evidence on the validity and reliability of the German version of 4AT. Aim: To assess the interrater reliability of the German version of 4AT test for the detection of postoperative delirium in general surgical and orthopedic-traumatological patients, and the concurrent validity with the Delirium Observation Screening Scale (DOS). Methods: The present work is part of a prospective cohort study with a sample of 202 inpatients (≥ 65 years) who underwent surgery. The interrater reliability of the 4AT (intraclass coefficients) was determined with a subsample of 33 subjects who were rated by two nurses. Concurrent validity between the DOS scale and the 4AT was calculated using Pearson's correlation coefficient. Results: Interrater reliability for the 4AT total score and dichotomized total score were 0.92 (95% CI 0.84-0.96) and 0.98 (95% CI 0.95-0.98), respectively. The correlation between DOS and 4AT (Pearson) was 0.54 (p < 0.001). Conclusions: The 4A test can be used by nurses as a screening instrument for the detection of postoperative delirium in older patients on general surgery and orthopedic traumatology wards. In case of positive 4AT results further assessment by nurse experts or physicians is required.

Zusammenfassung. Hintergrund: Zahlreiche Instrumente zur Erkennung eines postoperativen Delirs sind verfügbar. Leitlinien empfehlen die Benutzung des 4 A’s Test (4AT). Allerdings gibt es kaum Evidenz zur Validität und Reliabilität des deutschsprachigen 4AT. Fragestellung/Ziel: Die Zielsetzung war, die Interrater-Reliabilität des deutschsprachigen 4AT zur Erkennung eines postoperativen Delirs bei allgemeinchirurgischen und orthopädisch-traumatologischen Patient_innen und die Übereinstimmungsvalidität mit der Delirium Observation Screening (DOS)-Skala zu überprüfen. Methoden: Die Arbeit ist Teil einer prospektiven Kohortenstudie. Die Stichprobe bestand aus 202 stationären Patient_innen (≥ 65 Jahre), die einem chirurgischen Eingriff unterzogen wurden. Die Interrater-Reliabilität des 4AT (Intraklassenkoeffizient) wurde bei 33 Patient_innen durch zwei Krankenpfleger_innen überprüft. Die Übereinstimmungsvalidität zwischen der DOS und dem 4AT wurde anhand des Korrelationskoeffizienten nach Pearson berechnet. Ergebnisse: Die Interrater-Reliabilität für den 4AT-Gesamtwert und der dichotomisierte Gesamtwert lagen bei 0,92 (95%-KI: 0,84–0,96) und 0,98 (95%-KI: 0,95–0,98). Die Korrelation zwischen DOS und 4AT betrug 0,54 (p < 0,001). Schlussfolgerungen: Der 4AT kann als Screening-Instrument zur postoperativen Delirerkennung durch das Krankenpflegepersonal bei älteren, allgemeinchirurgischen und orthopädisch-traumatologischen Patient_innen eingesetzt werden. Allerdings besteht bei positiven 4AT-Ergebnissen die Notwendigkeit eines weiterführenden Assessments durch Pflegeexpert_innen oder Ärzt_innen.

Keywords: 4 A’s Test; Kohortenstudie; Postoperative delirium assessment; Postoperatives Delir-Assessment; Reliabilität; Validität; cohort study; reliability; validity.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Delirium* / diagnosis
  • Emergence Delirium*
  • Geriatric Assessment / methods
  • Humans
  • Prospective Studies
  • Reproducibility of Results