[Randomized clinical trial of compression therapy of the lower legs in patients with psoriasis]

Dermatologie (Heidelb). 2023 Aug;74(8):605-613. doi: 10.1007/s00105-023-05155-0. Epub 2023 May 9.
[Article in German]

Abstract

Background: Psoriatic plaques at the distal lower extremities are notoriously treatment resistant. Medical compression therapy could potentially be a useful supplementary therapeutic measure at this site. However, there is concern that the Koebner phenomenon may cause a worsening of the skin condition. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of compression therapy on psoriatic plaques in the presence of coexisting edema of the lower legs.

Patients and methods: Compression therapy was performed in addition to standard of care on one lower leg for 4 weeks (half-side test) in patients with psoriatic plaques and edema on both lower legs. The primary endpoint of the study was clinical response of the psoriatic plaques on the lower legs measured with the lesion severity score (LSS) and the locally affected body surface area in a side-by-side comparison at week 4 compared with baseline. Secondary endpoints were related to patient-reported outcomes.

Results: Data from 30 patients were included in the analysis. In the descriptive analysis, the mean LSS results and the subjective pain reported by the patients showed a slightly greater improvement on the compressed lower leg compared with the non-compressed lower leg. None of the patients showed evidence of the Koebner phenomenon induced by compression therapy.

Conclusion: This is the first clinical study that systematically investigated the impact of compression therapy on psoriatic plaques. During the study period of 4 weeks, there was no significant improvement in psoriatic plaques; however, there was also no evidence of worsening of the skin condition. Thus, anti-edematous compression therapy can be performed in psoriasis patients without causing complications if basic contraindications are considered.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Psoriasisplaques an den Unterschenkeln zeigen sich oftmals besonders therapierefraktär. Eine Kompressionstherapie könnte an dieser Lokalisation möglicherweise eine sinnvolle ergänzende Therapiemaßnahme darstellen. Jedoch bestehen oft Bedenken, dass ein Köbner-Phänomen zu einer Verschlechterung des Hautbefundes führen könnte. Daher sollten in dieser Studie die Effekte einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques bei gleichzeitig bestehenden Ödemen an den Unterschenkeln untersucht werden.

Patienten und methoden: Es erfolgte ein Halbseitenversuch bei dem zusätzlich zum „standard of care“ eine 4‑wöchige Kompressionstherapie durchgeführt wurde. Der primäre Endpunkt war das klinische Ansprechen der Psoriasis-Plaques an den Unterschenkeln im Seitenvergleich gemessen mittels Lesion Severity Score (LSS) und der lokal betroffenen Körperoberfläche in Woche 4 im Vergleich zum Ausgangsbefund. Sekundäre Endpunkte bezogen sich auf „patient-reported outcomes“.

Ergebnisse: In die finale Analyse gingen die Daten von 30 Patienten ein. Die mittleren LSS-Befunde sowie die subjektiven Schmerzen der Patienten zeigten in der rein deskriptiven Auswertung eine geringgradig stärkere Verbesserung im Bereich des komprimierten im Vergleich zum nicht komprimierten Unterschenkel. Es ergaben sich keine Hinweise auf ein Köbner-Phänomen.

Diskussion: Es handelt sich um die erste klinische Studie, die systematisch den Einfluss einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques untersuchte. Im Untersuchungszeitraum von 4 Wochen ergaben sich zwar keine signifikanten Besserungen der Psoriasisplaques, allerdings auch keine Hinweise für eine Verschlechterung des Hautbefundes. Folglich kann eine antiödematöse Kompressionstherapie bei Patienten mit Psoriasis unter Beachtung der grundlegenden Kontraindikationen ohne Komplikationen durchgeführt werden.

Keywords: Compression therapy; Edema; Koebner phenomenon; Lower extremity; Psoriasis.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial
  • English Abstract

MeSH terms

  • Edema / therapy
  • Humans
  • Leg* / pathology
  • Lower Extremity / pathology
  • Psoriasis* / complications