Observed daytime sleepiness in in-hospital geriatric patients and risk of falls

Z Gerontol Geriatr. 2023 Nov;56(7):545-550. doi: 10.1007/s00391-023-02191-2. Epub 2023 May 24.

Abstract

Background: Daytime sleepiness and falls are frequent in geriatric in-hospital patients; however, the relationship between both events is not clear. To test the hypothesis that observed daytime sleepiness is associated with falls in geriatric in-hospital patients data collected from medical records of patients who were admitted to an acute geriatric department were retrospectively analyzed.

Methods: The data from the medical records of patients who were admitted to the geriatric department of the Alfried-Krupp-Hospital in Essen, Germany in the period from January 2018 to March 2020 were retrospectively analyzed. Personal data, data concerning the geriatric assessment, observed daytime sleepiness, and falls were recorded.

Results: From a total of 1485 patients who were consecutively admitted to hospital, the data of 1317 (87%) patients could be included for further analysis. During the hospital stay 146 (11%) patients fell at least once, 35 (3%) patients had more than 1 fall and 64 falls (44%) occurred while patients were standing (bipedal fall). Daytime sleepiness was observed in 73% of the patients with bipedal falls and in 65% patients with nonbipedal falls (p < 0.01). Falls correlated significantly with the history of a recent fall, the length of hospital stay, the Barthel index (BI) on admission, the mini mental state examination (MMSE), dementia and observed daytime sleepiness. No correlation was found between falls and age, multimorbidity, and the number of drugs used. Drugs related to falls were medications to treat Parkinson's disease, antidepressants and neuroleptics. In a multiple logistic regression analysis in-hospital falls were significantly and independently associated with a history of falls, length of in-hospital stay, dementia, and observed daytime sleepiness.

Conclusion: Observed daytime sleepiness is associated with in-hospital falls in geriatric patients. Prospective interventional studies are needed to confirm this relationship, and to quantify the impact of sleepiness on the risk of falling. Additionally, the impact of treatment for observed daytime sleepiness on the risk of falling should be assessed. The assessment of sleepiness should become a routine task in geriatrics.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Tagesschläfrigkeit und Stürze sind bei geriatrischen Krankenhauspatienten häufig, die Beziehung zwischen beiden Ergebnissen ist jedoch weniger klar. Um die Hypothese zu testen, dass beobachtete Tagesschläfrigkeit bei geriatrischen Krankenhauspatienten mit Sturzereignissen assoziiert ist, wurden Daten von in einer akutgeriatrischen Abteilung behandelten Patienten retrospektiv analysiert.

Methoden: Daten aus Akten von zwischen Januar 2018 und März 2020 in der Abteilung für Geriatrie des Alfried-Krupp-Krankenhauses in Essen, Deutschland, behandelten Patienten wurden retrospektiv analysiert. Erfasst wurden dazu personenbezogene Daten sowie Angaben zum geriatrischen Assessment, zur beobachteten Tagesmüdigkeit und zu Sturzereignissen.

Ergebnisse: Von insgesamt 1485 konsekutiv aufgenommenen Patienten im ausgewählten Zeitraum konnten Daten von 1317 (87 %) Patienten für die weitere Analyse eingeschlossen werden. Während des Krankenhausaufenthaltes stürzten 146 (11 %) Patienten mindestens einmal, 35 (3 %) stürzten wiederholt, und 64 Stürze (44 %) traten bipedal auf (aus dem Stand). Tagesschläfrigkeit wurde bei 73 % der Patienten mit bipedalen und bei 65 % mit nichtbipedalen Stürzen beobachtet (p < 0,01). Stürze korrelierten signifikant mit einer positiven Sturzanamnese, der Dauer des Krankenhausaufenthalts, dem Barthel-Index bei Aufnahme, dem MMSE („mini mental state examination“), Demenz und beobachteter Tagesschläfrigkeit. Keine Korrelation fand sich zwischen Stürzen und Alter, Multimorbidität und Anzahl der verordneten Medikamente. Im Kontext mit Stürzen standen Medikamente zur Behandlung der Parkinson-Erkrankung, Antidepressiva und Neuroleptika. In einer multiplen logistischen Regressionsanalyse waren Stürze im Krankenhaus signifikant und unabhängig assoziiert mit einer Vorgeschichte von Stürzen, der Dauer des Krankenhausaufenthalts, Demenz und beobachteter Schläfrigkeit tagsüber.

Schlussfolgerung: Beobachtete Tagesmüdigkeit ist bei geriatrischen Patienten mit Stürzen im Krankenhaus verbunden. Zur Bestätigung dieses Zusammenhangs und zur Quantifizierung der Auswirkungen von Schläfrigkeit auf das Sturzrisiko sind prospektive Interventionsstudien erforderlich. Außerdem sollte der Einfluss einer Behandlung der beobachteten Schläfrigkeit auf das Sturzrisiko untersucht werden. Die Beurteilung von Tagesmüdigkeit sollte in der Geriatrie Teil des routinemäßig durchgeführten Assessments werden.

Keywords: Falls; Length of stay; Multimorbidity; Sleep disorders.

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