[Anxiety and substance abuse disorders-Focus on alcohol and cannabis]

Nervenarzt. 2023 Jul;94(7):647-654. doi: 10.1007/s00115-023-01502-7. Epub 2023 Jun 21.
[Article in German]

Abstract

Anxiety disorders are frequent, with a 12-month prevalence of 14%, tend to be chronic, and display a high comorbidity with substance abuse disorders. Anxiety and substance abuse disorders are associated with a pronounced individual as well as socioeconomic burden. This article reviews the epidemiological, etiological, and clinical aspects of the dual diagnosis of anxiety and substance abuse disorders, with a particular focus on alcohol and cannabis. The treatment comprises nonpharmacological strategies, mainly cognitive behavioral therapy combined with elements of motivational interviewing (MI) and pharmacological management with antidepressants; however, the use of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI)/serotonin and noradrenaline reuptake inhibitors (SNRI) is not unreservedly recommended. The use of gabapentinoids requires careful risk-benefit consideration because of their potential for abuse and dependence in substance abuse disorders. Benzodiazepines are reserved exclusively for crisis management. Rapid diagnosis and treatment initiation targeting both disorders are essential for successful treatment of comorbid anxiety and substance abuse disorders.

Angsterkrankungen sind mit einer 12-Monats-Prävalenz von 14 % häufig, neigen zu Chronizität und weisen eine hohe Komorbidität mit Abhängigkeitserkrankungen auf. Angst- wie auch Abhängigkeitserkrankungen gehen mit einer ausgeprägten individuellen wie auch sozioökonomischen Belastung einher. Der vorliegende Artikel gibt eine Übersicht zu epidemiologischen, ätiologischen und klinischen Aspekten der Doppeldiagnose von Angst- und Abhängigkeitserkrankungen mit besonderem Fokus auf Alkohol und Cannabis. Die Therapie umfasst neben nichtpharmakologischen Strategien – vor allem der kognitiven Verhaltenstherapie in Verbindung mit Elementen des Motivational Interviewing (MI) – das pharmakologische Management mit Antidepressiva. Allerdings wird der Gebrauch von SSRIs („selective serotonin reuptake inhibitors“)/SNRIs („serotonin and noradrenaline reuptake inhibitors“) nicht uneingeschränkt empfohlen. Der Einsatz von Gabapentinoiden bedarf aufgrund von Missbrauchs- und Abhängigkeitspotenzial bei Abhängigkeitserkrankungen einer sorgfältigen Nutzen-Risiko-Abwägung. Benzodiazepine sind ausschließlich dem Krisenmanagement vorbehalten. Die rasche Diagnosestellung und eine beide Erkrankungen targetierende Therapie sind essenziell für eine erfolgreiche Behandlung einer komorbiden Angst- und Abhängigkeitserkrankung.

Keywords: Addiction; Antidepressants; Anxiety; Cognitive behavioral therapy; Substance use disorders.

Publication types

  • Review
  • English Abstract

MeSH terms

  • Antidepressive Agents / therapeutic use
  • Anxiety
  • Anxiety Disorders / diagnosis
  • Anxiety Disorders / epidemiology
  • Anxiety Disorders / therapy
  • Cannabis*
  • Ethanol / therapeutic use
  • Humans
  • Substance-Related Disorders* / diagnosis
  • Substance-Related Disorders* / epidemiology
  • Substance-Related Disorders* / therapy

Substances

  • Antidepressive Agents
  • Ethanol