[Imaging of large vessel vasculitis]

Z Rheumatol. 2023 Oct;82(8):646-653. doi: 10.1007/s00393-023-01405-7. Epub 2023 Aug 24.
[Article in German]

Abstract

Giant cell arteritis (GCA) and Takayasu arteritis (TAK) are the most important primary large vessel vasculitides. A rapid and reliable confirmation of the diagnosis is necessary to prevent ischemic complications. Patients with extracranial GCA and TAK often present with unspecific symptoms. Since 2018 the EULAR has recommended imaging as an alternative to histology for confirming the diagnosis. Ultrasound is particularly recommended as the primary imaging modality for cranial GCA. Alternatively, MRI and PET can be used for the diagnostics of temporal arteritis. Ultrasound is also valuable for extracranial GCA, alternatively MRI, CT or PET-CT can be used. This review discusses the current status of imaging techniques in large vessel vasculitis as well as the advantages and disadvantages. The focus is on ultrasound, which is increasingly being used as the primary diagnostic modality due to its excellent diagnostic quality, wide availability, noninvasiveness, and patient friendliness. Technical aspects, prerequisites, and normal and pathological findings are also presented. Finally, an outlook is given on promising new developments, such as scores for evaluating disease progression and contrast-enhanced ultrasound.

Riesenzellarteriitis (RZA) und Takayasu-Arteriitis (TAK) sind die wichtigsten primären Großgefäßvaskulitiden. Eine rasche und zuverlässige Diagnose ist erforderlich, um ischämische Komplikationen zu verhindern. Patient*innen mit extrakranieller RZA und TAK haben häufig unspezifische Symptome. Seit 2018 empfiehlt die EULAR (European League Against Rheumatism) zur Bestätigung der Diagnose alternativ zur Histologie die Bildgebung. Insbesondere für die kranielle RZA wird der Ultraschall als primäre Bildgebung empfohlen. Alternativ können Magnetresonanztomographie (MRT) und inzwischen die Positronenemissionstomographie (PET) für die Diagnostik der Temporalarterien eingesetzt werden. Auch für die extrakranielle RZA ist der Ultraschall wertvoll, alternativ MRT, Computertomographie (CT) oder PET-CT. In dieser Übersichtsarbeit werden der aktuelle Stellenwert bildgebender Verfahren bei Großgefäßvaskulitiden sowie deren Vor- und Nachteile erläutert. Der Schwerpunkt liegt auf dem Ultraschall, der aufgrund seiner exzellenten diagnostischen Güte, der breiten Verfügbarkeit, fehlender Invasivität und Patient*innenfreundlichkeit zunehmend als primäres Diagnostikum eingesetzt wird. Ebenfalls werden technische Aspekte, Voraussetzungen und Normal- sowie pathologische Befunde vorgestellt. Abschließend erfolgt ein Ausblick auf neue Entwicklungen wie Scores zur Verlaufsbeurteilung und Kontrastmittel-verstärkter Ultraschall.

Keywords: Giant cell arteritis; Sonography; Takayasu arteritis; Temporal arteritis; Ultrasound.

Publication types

  • English Abstract
  • Review