[Geriatric patient with neurological symptoms and prolonged aPTT]

Inn Med (Heidelb). 2024 Apr;65(4):402-406. doi: 10.1007/s00108-023-01581-3. Epub 2023 Sep 20.
[Article in German]

Abstract

A 73-year-old man with dementia was referred to our clinic with hypernatremia and volume depletion. New-onset neurogenic dysphagia was likely the reason for both. The patient had chronic embolic strokes on the computed tomography (CT) images. Documentation from previous hospitalizations in different hospitals revealed a repeatedly prolonged activated partial thromboplastin time (aPTT); 5 years prior, antiphospholipid antibody syndrome had already been suspected, but the necessary workup was never completed. We diagnosed the patient with primary antiphospholipid antibody syndrome and initiated therapy with vitamin K antagonists (phenprocoumon) and aspirin.

Ein 73-jähriger Mann mit vorbekannter demenzieller Entwicklung wurde mit Hypernatriämie bei Volumendepletion aufgenommen. Ursächlich dafür zeigte sich eine neue neurogene Schluckstörung, bei Z. n. mehreren Schlaganfällen bestand eine Halbseitensymptomatik. Bei der Sichtung der Unterlagen vorangegangener Krankenhausaufenthalte fiel wiederholt eine verlängerte aPTT (aktivierte partielle Thromboplastinzeit) auf; bereits fünf Jahre zuvor bestand ambulant der Verdacht auf ein Antiphospholipidantikörpersyndrom (APS), ohne dass die Diagnostik komplettiert worden wäre. Wir haben die Diagnose eines primären APS gestellt und eine Antikoagulation mit Vitamin-K-Antagonisten und ASS (Acetylsalicylsäure) begonnen.

Keywords: Anti-prothrombin antibodies; Antiphospholipid antibody syndrome; Lupus anticoagulans; Polyneuropathy; Thrombocytopenia.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Anticoagulants
  • Antiphospholipid Syndrome* / diagnosis
  • Fibrinolytic Agents
  • Humans
  • Male
  • Phenprocoumon

Substances

  • Anticoagulants
  • Phenprocoumon
  • Fibrinolytic Agents