[Conservative and pharmacological treatment of benign prostatic hyperplasia : The German S2e-guideline 2023-part2]

Urologie. 2023 Oct;62(10):1048-1056. doi: 10.1007/s00120-023-02183-5. Epub 2023 Oct 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Lower urinary tract symptoms (LUTS) suggestive of benign prostatic hyperplasia (BPH, in German guidelines: benign prostatic syndrome [BPS]) is considered the most common disease of the lower urinary tract in men and can have a tremendous impact on the quality-of-life of affected patients. Conservative and pharmacological therapy of this disease are of great importance, both in improving LUTS and reducing progression-related complications.

Objectives: Presentation of the conservative and pharmacological treatment options according to the current German S2e guideline on BPS.

Materials and methods: Summary and overview of chapters 9 and 10 of the current German S2e guideline on BPS.

Results: In addition to a controlled watchful waiting for BPS patients without an absolute indication for prostate surgery, a variety of phytopharmacological formulations and synthetic drugs according to the symptomatology and clinical progress are available. Phytotherapy should, due to inconsistent study data, only be considered for mild to moderate symptoms. Synthetic drugs include alpha-blockers, 5α-reductase inhibitors, phosphodiesterase inhibitors, antimuscarinics and, more recently, the β3-agonist mirabegron in the current guideline. In addition, various combination therapies are listed and evaluated according to their indications, effects and side effects.

Conclusions: The current German S2e guideline on the diagnosis and treatment of BPS provides an evidence-based foundation for finding the best possible and most effective medication.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das benigne Prostatasyndrom (BPS) gilt als häufigste Erkrankung des unteren Harntrakts beim Mann und kann enormen Einfluss auf die Lebensqualität der betroffenen Patienten nehmen. Der konservativen und medikamentösen Therapie dieser Erkrankung wird dabei ein großer Stellenwert zugeschrieben, sowohl bei Verbesserung der Symptomatik als auch bei der Reduktion progressionsbedingter Komplikationen.

Ziel der arbeit (fragestellung): Es handelt sich um die Darstellung der konservativen und medikamentösen Therapieoptionen entsprechend der aktuellen deutschen S2e-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des BPS.

Material und methoden: Der Artikel fasst die Kapitel 9 und 10 der aktuellen deutschen S2e-Leitlinie zusammen.

Ergebnisse: Neben einem kontrollierten Zuwarten steht BPS-Patienten ohne absolute Indikation zur Prostataoperation eine Vielzahl an phytopharmakologischen Präparaten und synthetischen Medikamenten entsprechend der Symptomatik und dem klinischen Verlauf zur Verfügung. Pflanzliche Produkte sollten aufgrund inkonsistenter Studiendaten lediglich bei leichten oder moderaten Symptomen in Erwägung gezogen werden. Als synthetische Medikamente kommen Alpha-Blocker, 5α-Reduktasehemmer, Phosphodiesterasehemmer und Antimuskarinika in Frage; der β3-Agonist Mirabegron wurde neu in die Leitlinie aufgenommen. Zudem sind verschiedene Kombinationstherapien aufgeführt, die entsprechend ihrer Indikation, ihren Wirkungen und Nebenwirkungen bewertet wurden.

Schlussfolgerungen: Die aktuelle deutsche S2e-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des BPS bietet eine evidenzbasierte Grundlage zur Findung der bestmöglichen und effektivsten Medikation.

Keywords: Combination therapy; Medical therapy; Monotherapy; Phytopharmaceuticals; Watchful waiting.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adrenergic alpha-Antagonists / therapeutic use
  • Humans
  • Lower Urinary Tract Symptoms* / diagnosis
  • Male
  • Prostate
  • Prostatic Hyperplasia* / diagnosis
  • Synthetic Drugs* / therapeutic use
  • Treatment Outcome

Substances

  • Adrenergic alpha-Antagonists
  • Synthetic Drugs