[Long-term results of catheter ablation for AV nodal reentry tachycardias and accessory pathways]

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2023 Dec;34(4):278-285. doi: 10.1007/s00399-023-00965-0. Epub 2023 Oct 20.
[Article in German]

Abstract

Atrioventricular nodal reentrant tachycardia (AVNRT) and atrioventricular reentrant tachycardia in patients with accessory pathways (AP) are common supraventricular tachycardias. High long-term efficacy of about 97% (AVNRT) and 92% (AP) has been observed in children and adults. The risk of occurring atrioventricular block is low (0.4-0.8% during AVNRT, 0.1-0.2% for AP). Catheter ablation shows a lower efficacy of 87-93% and elevated atrioventricular block risk up to 10% in patient groups with complex congenital heart disease. Nonsynchronized ventricular activation during preexcitation or permanent reentrant tachycardias can induce heart failure, and remission of left ventricular function can be expected in > 90% after successful catheter ablation. Therefore, catheter ablation is the long-term therapy of choice for AVNRT and AP with high efficacy and safety for most patient populations.

Die AV-Knoten-Reentry-Tachykardie (AVNRT) sowie AV-Reentry-Tachykardie (AVRT) bei akzessorischen Leitungsbahnen (AP) gehören zu den häufigsten supraventrikulären Tachykardien. Aktuelle Langzeitergebnisse der Katheterablation zeigen bei Kindern und Erwachsenen hohe Erfolgsraten von ca. 97 % (AVNRT) bzw. 92 % (AP). Das Risiko für schrittmacherpflichtige atrioventrikuläre (AV) Blockierungen liegt für die AVNRT bei 0,4–0,8 % bzw. für AP bei 0,1–0,2 %. Reduzierte Erfolgsraten von 87–93 % und erhöhte AV-Blockierungsraten bis zu 10 % zeigen sich bei Patient:innen mit komplexen kongenitalen Herzfehlern. Eine im Rahmen dyssynchroner Ventrikelerregung bei Präexzitation oder permanenten Reentry-Tachykardien auftretende Herzinsuffizienz zeigt nach Katheterablation eine hohe Remissionsrate von > 90 %. Zusammenfassend zeigt die Ablationstherapie von AVNRT und AP populationsübergreifend eine hohe Erfolgsrate bei sicherer Anwendbarkeit und stellt daher heute für die meisten Betroffenen die langfristige Therapie der ersten Wahl dar.

Keywords: Cryoablation; Radiofrequency catheter ablation; Slow pathway; Supraventricular tachycardia; Wolff-Parkinson-White syndrome.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Accessory Atrioventricular Bundle* / surgery
  • Adult
  • Atrioventricular Block*
  • Catheter Ablation* / methods
  • Child
  • Electrocardiography
  • Humans
  • Tachycardia, Atrioventricular Nodal Reentry* / diagnosis
  • Tachycardia, Atrioventricular Nodal Reentry* / surgery
  • Tachycardia, Supraventricular*