Background: Imaging is a common part of the workup for acute abdomen in childhood and adolescence. Rapid diagnosis is crucial for adequate therapy, especially in young children.
Method: This review is intended to provide an overview of the typical causes of acute abdomen in children and adolescents and is specifically aimed at radiologists who do not regularly work in pediatric radiology.
Results and conclusion: Age-specific peculiarities make a division into three age groups useful: Newborns, infants and toddlers, and schoolchildren. Possible causes of acute abdomen in children range from congenital lesions, particularly in newborns, to entities well known in adult radiology, more commonly in school-aged children. Since younger children have a higher sensitivity to radiation and often a limited ability to cooperate, sonography and conventional X-ray are the primary imaging modalities used. Decisive advantages of sonography, especially in younger children, include its widespread availability, the lack of need for sedation, and the possibility of bedside examination. Supplementary cross-sectional imaging, usually MRI, is reserved for special clinical questions. Close interdisciplinary cooperation between attending clinicians and radiologists is essential for efficient diagnostics in this patient group.
Key points: · Age-specific features must be observed. · Sonography and radiography are the most important modalities. · Both congenital and acquired pathologies play a role. · Good interdisciplinary cooperation is essential in this patient group.
Citation format: · Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2024; 196: 451 - 462.
Hintergrund: Im Kindesalter kommt es häufig zur Bildgebung beim akuten Abdomen. Mit diesem Artikel soll ein Überblick über die häufigsten Differentialdiagnosen und die Zuordnung zu den Altersklassen Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder gegeben warden.
Methode: Zusammenfassende Übersicht über die Bildgebung beim akuten Abdomen von Neugeborenen, Säuglingen, Kleinkindern und Schulkindern unter Berücksichtigung der aktuellen Literatur.
Ergebnisse und schlussfolgerung: Altersspezifische Besonderheiten machen eine Aufteilung in drei Altersgruppen sinnvoll: Neugeborene, Säuglinge und Kleinkinder sowie Schulkinder. Mögliche Ursachen für ein akutes Abdomen reichen von angeborenen Läsionen insbesondere bei Neugeborenen bis zu aus der Erwachsenenradiologie bekannten Entitäten vorwiegend beim Schulkind. Aufgrund eingeschränkter Kooperationsfähigkeit und höherer Strahlensensitivität stehen insbesondere bei jüngeren Kindern Sonografie und Röntgen an erster Stelle bei der bildgebenden Diagnostik. Die rasche Verfügbarkeit, fehlende Notwendigkeit einer Sedierung sowie Möglichkeit der Untersuchung am Patientenbett ist gerade bei jüngeren Kindern ein entscheidender Vorteil der sonografischen Diagnostik. Ergänzende Schnittbilddiagnostik, in der Regel MRT, ist speziellen Fragestellungen vorbehalten. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen betreuenden Klinikern und Radiologen ist für eine effiziente Diagnostik in dieser Patientengruppe unabdingbar.
Kernaussagen: · Altersspezifische Besonderheiten sind zu beachten. · Die wichtigsten Untersuchungsmodalitäten sind Sonografie und Projektionsradiografie. · Sowohl angeborene als auch erworbene Pathologien spielen eine Rolle. · Essenziell in dieser Patientengruppe ist die gute interdisziplinäre Zusammenarbeit.
Zitierweise: · Lochbühler N, Bölle P, Müller-Abt P. Acute abdomen in pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2024; 196: 451 – 462.
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