[Treatment options for coccygodynia]

Orthopadie (Heidelb). 2024 Feb;53(2):100-106. doi: 10.1007/s00132-023-04467-2. Epub 2024 Jan 2.
[Article in German]

Abstract

Background: To this day, patients with coccyx problems are the most frequently underestimated patient population in orthopedic practices. The clinical picture of coccygodynia was first described in 1859. Nevertheless, discussions about the importance of coccyx problems remain a tiresome topic. All patients have in common that they have gone through a long ordeal with many therapists, examinations and therapeutic approaches without having received a real diagnosis.

Diagnostic: The main symptom of coccygodynia is the pain directly on the lowest segment of the coccyx, which often only occurs when sitting and is intensified by the change in position, usually from a sitting to a standing position. Trauma can only be described as the trigger in 50% of cases. Women are four times more likely to be affected than men. The gold standard for imaging should be viewed from standing and seated dynamic lateral radiographs of the coccyx.

Treatment: After the diagnosis has been made, conservative treatment should first be started with oral NSAIDs, relief with a coccyx cushion with a recess and, if necessary, physiotherapy to strengthen or loosen the pelvic floor. Local infiltrations with a glucocorticoid and local anesthetic directly in the painful area are also often promising. If the symptoms persist for more than 6 months, surgical treatment in the sense of removing the coccyx can be discussed with the patient. The literature shows a success rate of 80-90% if the indication was correct.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eines der am häufigsten unterschätzten Krankheitsbilder in orthopädischen Praxen ist die Coccygodynie. Das Krankheitsbild der Coccygodynie wurde erstmals 1859 beschrieben. Dennoch bleiben Diskussionen über den Stellenwert der Steißbeinbeschwerden ein kontroverses Thema. Allen Patienten ist gemeinsam, dass sie einen langen Leidensweg mit vielen Behandlern, Untersuchungen und Therapieansätzen hinter sich haben, ohne eine wirkliche Diagnose gestellt bekommen zu haben.

Diagnostik: Das Leitsymptom der Coccygodynie ist der Schmerz direkt am untersten Segment des Steißbeins, welcher häufig nur beim Sitzen auftritt und durch den Lagewechsel, meist von sitzender in die stehende Position verstärkt wird. Als Auslöser kann nur in 50 % der Fälle ein Trauma beschrieben werden. Frauen sind viermal häufiger betroffen als Männer. Als Goldstandard für die Bildgebung sollten dynamische, seitliche Röntgenbilder des Steißbeins im Stehen und im Sitzen angesehen werden.

Therapie: Nach Diagnosestellung sollte zunächst die konservative Therapie mittels oraler NSAR-Einnahme, Entlastung durch einen Steißbeinkissen mit Aussparung und gegebenenfalls Krankengymnastik zur Stärkung oder auch Lockerung des Beckenbodens begonnen werden. Auch lokale Infiltrationen mit einem Glukokortikoid und Lokalanästhetikum direkt im schmerzhaften Bereich sind häufig vielversprechend. Bei Beschwerdepersistenz mehr als 6 Monate kann die operative Therapie im Sinne der Entfernung des Steißbeins mit den Betroffenen besprochen werden. Die Literatur zeigt bei richtiger Indikationsstellung eine Erfolgsquote von 80–90 %.

Keywords: Coccygektomy; Coccyx; Conservative therapy; Local anesthetic; Tailbone pain.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Back Pain
  • Coccyx / surgery
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Musculoskeletal Pain*
  • Pain Management
  • Pelvic Pain