[Minimally invasive treatment of benign prostatic hyperplasia : The German S2e guideline 2023-part 4]

Urologie. 2024 Jan;63(1):58-66. doi: 10.1007/s00120-023-02249-4. Epub 2024 Jan 9.
[Article in German]

Abstract

Background: Lower urinary tract symptoms suggestive for benign prostatic obstruction (LUTS/BPO) are one of the most frequent diseases in men and can have a significant impact on quality of life. Instrumental therapies are common, and many patients seek minimally invasive treatment options.

Objective: Presentation and evidence-based evaluation of the minimally invasive therapy for benign prostatic syndrome.

Materials and methods: Summary and overview of chapters 11-13 on minimally invasive therapies for LUTS/BPO of the current long version of the German S2e guideline.

Results: In case of absolute indication for surgery or after unsatisfactory or undesired medical therapy, minimally invasive treatments such as UroLift® (Neotract Inc., Pleasanton, CA, USA), Rezῡm™ (Boston Scientific, Malborough, MA, USA), iTIND™ (Olympus America Inc., Westborough, MA, USA), and prostatic artery embolization (PAE) can be considered. These indirect/delayed ablative therapies offer lower morbidity and the possibility of performing them under local anesthesia, but they are inferior to direct ablative/resective techniques in terms of effectiveness and sustainability.

Conclusions: The updated German S2e guideline summarizes evidence-based recommendations for new minimally invasive therapies for LUTS/BPO, which present alternative treatment options for selected patients.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das benigne Prostatasyndrom (BPS) ist die häufigste Erkrankung des unteren Harntrakts beim Mann und kann großen Einfluss auf die Lebensqualität der Betroffenen nehmen. Instrumentelle Therapien sind häufig, und viele Patienten streben mittlerweile eine operative Therapie mit weniger Morbidität als bei den klassischen Prostataoperationen an.

Ziel der arbeit (fragestellung): Es handelt sich um die Darstellung und evidenzbasierte Bewertung der minimalinvasiven Therapie (MIT) des BPS.

Material und methoden: Der Artikel liefert eine Zusammenfassung und Übersicht der Kapitel 11–13 zur MIT des BPS der aktuellen Langfassung der deutschen S2e-Leitlinie.

Ergebnisse: Bei absoluten Operationsindikationen oder nach unzufriedenstellender oder abgelehnter medikamentöser Therapie können MIT, wie UroLift® (Neotract Inc., Pleasanton, CA, USA), Rezῡm™ (Boston Scientific, Malborough, MA, USA), iTIND™ (Olympus America Inc., Westborough, MA, USA) sowie die Prostata-Arterien-Embolisation (PAE) in Betracht gezogen werden. Diese indirekt/verzögert ablativen Therapien weisen eine geringe Morbidität auf und können auch in Lokalanästhesie durchgeführt werden. MIT sind jedoch den klassischen Prostataoperationen (mit unmittelbarer Gewebeablation) hinsichtlich Effektivität und Nachhaltigkeit unterlegen.

Schlussfolgerungen: Die aktualisierte deutsche S2e-Leitlinie erfasst und bewertet die neuen MIT des BPS, welche Alternativen bei einem selektionierten Patientenklientel darstellen.

Keywords: Benign prostatic hyperplasia; PAE; Rezum; UroLift; iTIND.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Embolization, Therapeutic* / adverse effects
  • Humans
  • Lower Urinary Tract Symptoms* / etiology
  • Male
  • Prostate / blood supply
  • Prostatic Hyperplasia* / surgery
  • Quality of Life
  • Treatment Outcome
  • Urethral Obstruction* / etiology