[Endogenous Candida endophthalmitis: diagnostics and treatment options based on case studies]

Ophthalmologie. 2024 Apr;121(4):291-297. doi: 10.1007/s00347-023-01977-4. Epub 2024 Jan 22.
[Article in German]

Abstract

Background: Endogenous Candida endophthalmitis is an emergency that can threaten vision and the eye as a whole organ but also the life of the patient due to its systemic cause.

Material and method: Retrospective case evaluation of the University Hospital for Ophthalmology Halle (Saale) and the Eye Clinic of the Ernst von Bergmann Hospital Potsdam from 2017-2022. (Age, gender, side involvement, underlying diseases, symptoms, preoperative and postoperative visual acuity, diagnostics, treatment and complications). The standardized procedures for endogenous Candida endophthalmitis are explained, the data are compared with the literature and treatment suggestions are presented.

Results: 8 patients with 14 eyes were treated for endogenous Candida endophthalmitis. Of the patients 2 were women and 6 were men. The overall average age was 70.25 years (53-82 years), 6 patients had bilateral eye involvement and 2 patients were affected on one side. All patients had several serious immunocompromising underlying diseases that were the cause of the candidemia. All patients underwent a pars plana vitrectomy (ppV) on the affected eyes except for one male patient who did not obtain permission for anesthesia. In addition to systemic treatment with antimycotics, voriconazole was routinely administered intravitreally during ppV. The patients received further intravitreal doses of voriconazole based on the findings. Vitreous body samples were taken from all patients during the ppV and detection of Candida albicans was possible in all cases. As part of the local perioperative treatment 1 patient received parabulbar administration of a triamcinolone depot in both eyes, 7 patients received a dexamethasone depot in 11 eyes and all 8 patients received findings-oriented local treatment with prednisolone acetate eye drops. visual acuity increased from preoperatively 1.2 logMar to 1.0 logMar. Postoperative retinal detachment did not occur and there were no serious perioperative complications. 2 patients died from one of the underlying diseases after 3 and 25 months, respectively.

Conclusion: Despite an increasing number of case series, there are still no uniform guidelines for ophthalmologists in Germany. There is agreement regarding systemic treatment and the intravitreal administration of antifungal agents. The role of ppV has not yet been clearly defined and the question of the adjuvant use of steroids (systemic and/or local) has also not been conclusively clarified.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die endogene Candida-Endophthalmitis ist ein Notfall, welcher Visus und Auge als gesamtes Organ, durch die systemische Ursache aber auch das Leben des Patienten bedrohen kann.

Material und methode: Retrospektive Auswertung der Universitätsklinik und Poliklinik für Augenheilkunde Halle (Saale) und der Augenklinik des Klinikums Ernst von Bergmann, Potsdam von 2017 bis 2022. (Alter, Geschlecht, Seitenbeteiligung, Grunderkrankungen, Symptomatik, Visus prä- und postoperativ, Diagnostik, Therapie und Komplikationen). Es werden die standardisierten Vorgehensweisen bei endogener Candida-Endophthalmitis erläutert, die Daten mit der Literatur verglichen und Therapievorschläge vorgestellt.

Ergebnisse: Es wurden 8 Patienten mit 14 Augen aufgrund einer endogenen Candida-Endophthalmitis behandelt. 2 Patienten waren Frauen, 6 Patienten waren Männer. Das Durchschnittsalter lag bei 70,25 Jahren (53 bis 82 Jahre). 6 Patienten wiesen eine beidseitige Augenbeteiligung auf, 2 Patienten waren einseitig betroffen. Bei allen Patienten lagen mehrere schwerwiegende immunkompromittierende Grunderkrankungen vor, die ursächlich für eine Candidämie waren. Alle Patienten erhielten an den betroffenen Augen eine Pars-plana-Vitrektomie (ppV) bis auf einen Patienten, der keine Freigabe zur Narkose erhielt. Neben der systemischen Therapie mit Antimykotika wurde während der ppV routinemäßig Voriconazol intravitreal appliziert. Im Anschluss erhielten die Patienten befundadaptiert weitere intravitreale Gaben von Voriconazol. Von allen Patienten wurden im Rahmen der ppV Glaskörperproben genommen, der Nachweis von Candida albicans war in allen Fällen möglich. Im Rahmen der lokalen perioperativen Therapie erhielt 1 Patient an beiden Augen eine parabulbäre Eingabe eines Triamcinolon-Depots (20 mg), 7 Patienten an 11 Augen erhielten ein Dexamethason-Depot (4 mg) und alle 8 Patienten eine befundorientierte Lokaltherapie mit Prednisolonacetat-Augentropfen. Der Visus stieg im Durchschnitt von präoperativ 1,2 logMAR auf 1,0 logMAR an. Eine postoperative Ablatio trat in keinem Fall auf, es gab keine schwerwiegenden perioperativen Komplikationen. Zwei der Patienten verstarben nach 3 bzw. 25 Monaten an einer ihrer Grunderkrankungen.

Schlussfolgerung: Trotz einer zunehmenden Zahl an Fallserien fehlt bislang eine einheitliche Leitlinie für Augenärzte in Deutschland. Einigkeit besteht bezüglich der systemischen Therapie und der intravitrealen Eingabe von antimykotischen Wirkstoffen Die Rolle der ppV ist noch nicht eindeutig definiert, und auch die Frage der adjuvanten Anwendung von Steroiden (systemisch und/oder lokal) ist nicht abschließend geklärt.

Keywords: Candida albicans; Adjuvant steroid treatment; Candidemia; Early vitrectomy; Endogenous endophthalmitis; Ophthalmologist guidelines.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Candida albicans
  • Endophthalmitis* / diagnosis
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Retrospective Studies
  • Vitreous Body / microbiology
  • Voriconazole / therapeutic use

Substances

  • Voriconazole