[New awareness for zoonoses using the example of rat bite fever : Case report and literature review]

Inn Med (Heidelb). 2024 May;65(5):512-516. doi: 10.1007/s00108-024-01680-9. Epub 2024 Mar 8.
[Article in German]

Abstract

Background: Rat bite fever is a rare but potentially fatal bacterial zoonosis. The symptoms can be unspecific, but severe sepsis can be associated with involvement of different organs.

Case report: A 27-year-old homeless man presented with fever, suspected meningitis, acute renal failure, unclear skin lesions as well as joint problems and muscular pain. Bite wounds were not detected. Meningitis could be excluded after lumbar puncture, and there was no evidence of endocarditis as the cause of the skin lesions. After 72 h, growth of Streptobacillus moniliformis in blood cultures was detected. Clinical symptoms were compatible with the diagnosis of rat bite fever. Calculated antibiosis with ampicillin sulbactam and doxycycline led to regression of the symptoms.

Conclusion: Rat bite fever poses a diagnostic challenge due unspecific symptoms, diverse differential diagnostic options, and challenging microbiological detection. Patient history is of the utmost importance. Due to the rarity of the disease, this case report is intended to raise awareness.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Rattenbissfieber ist eine zwar seltene, aber potenziell tödliche bakterielle Zoonose. Die Symptome können unspezifisch, bei schwerer Sepsis aber auch mit massiven Organbeteiligungen vergesellschaftet sein.

Fallbericht: Ein 27-jähriger Patient ohne festen Wohnsitz wurde mit Fieber, Meningitisverdacht, akutem Nierenversagen, unklaren Hauteffloreszenzen sowie Gelenk- und Muskelbeschwerden vorgestellt. Bissverletzungen fanden sich nicht. Die durchgeführte Lumbalpunktion konnte den Meningitisverdacht nicht bestätigen. Für eine infektiöse Endokarditis als Ursache der Effloreszenzen ergab sich kein Hinweis. Nach 72 h wurde in der Blutkultur ein Wachstum von Streptobacillus moniliformis nachgewiesen. Damit ließ sich das klinische Bild mit der Diagnose Rattenbissfieber vereinbaren. Die Symptome waren unter kalkulierter Antibiose mit Ampicillin, Sulbactam und Doxycyclin regredient.

Schlussfolgerung: Die Diagnose des Rattenbissfiebers stellt mit unspezifischen Symptomen, vielfältigen Differenzialdiagnosen und schwierigem mikrobiologischem Nachweis eine Herausforderung dar. Der Anamnese kommt eine richtungsweisende Rolle zu. Aufgrund der Seltenheit der Erkrankung soll dieser Fallbericht dafür sensibilisieren.

Keywords: Streptobacillus moniliformis; Bacteremia; Bacterial zoonoses; Rare diseases; Skin lesions.

Publication types

  • Case Reports
  • Review
  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Ampicillin / therapeutic use
  • Animals
  • Anti-Bacterial Agents / therapeutic use
  • Diagnosis, Differential
  • Doxycycline / therapeutic use
  • Humans
  • Male
  • Rat-Bite Fever* / diagnosis
  • Rat-Bite Fever* / drug therapy
  • Rat-Bite Fever* / microbiology
  • Rats
  • Streptobacillus* / isolation & purification
  • Sulbactam / administration & dosage
  • Sulbactam / therapeutic use
  • Zoonoses* / diagnosis
  • Zoonoses* / microbiology
  • Zoonoses* / transmission

Substances

  • Anti-Bacterial Agents
  • Doxycycline
  • Sulbactam
  • Ampicillin