[Handoffs in the intensive care unit]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2024 May;119(4):253-259. doi: 10.1007/s00063-024-01127-x. Epub 2024 Mar 18.
[Article in German]

Abstract

Background: Effective handoffs in the intensive care unit (ICU) are key to patient safety.

Purpose: This article aims to raise awareness of the significance of structured and thorough handoffs and highlights possible challenges as well as means for improvement.

Materials and methods: Based on the available literature, the evidence regarding handoffs in ICUs is summarized and suggestions for practical implementation are derived.

Results: The quality of handoffs has an impact on patient safety. At the same time, communication in the intensive care setting is particularly challenging due to the complexity of cases, a disruptive work environment, and a multitude of inter- and intraprofessional interactions. Hierarchical team structures, deficiencies in feedback and error-management culture, (technical) language barriers in communication, as well as substantial physical and psychological stress may negatively influence the effectiveness of handoffs. Sets of interventions such as the implementation of checklists, mnemonics, and communication workshops contribute to a more structured and thorough handoff process and have the potential to significantly improve patient safety.

Conclusion: Effective handoffs are the cornerstone of high-quality and safe patient care but face particular challenges in ICUs. Interventional measures such as structuring handoff concepts and periodic communication trainings can help to improve handoffs and thus increase patient safety.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eine effektive Übergabe auf der Intensivstation ist ein zentrales Element einer sicheren Patient*innenversorgung. ZIEL: Der Beitrag möchte für die Bedeutung einer strukturieren Übergabe sensibilisieren und macht auf Herausforderungen und Optimierungsmöglichkeiten aufmerksam.

Material und methoden: Auf Basis der verfügbaren Literatur wird die aktuelle Datenlage zur Übergabe auf Intensivstationen zusammengefasst und werden Handlungsempfehlungen abgeleitet.

Ergebnisse: Die Qualität der Übergabe hat Auswirkungen auf die Patient*innensicherheit. Gleichzeitig ist die Kommunikation auf der Intensivstation durch die Komplexität der Fälle, ein disruptives Setting sowie eine Vielzahl inter- und intraprofessioneller Interaktionen besonders herausfordernd. Hierarchische Teamstrukturen, Mängel in der Feedback- und Fehlerkultur, (fach)sprachliche Kommunikationshürden sowie eine hohe physische und psychische Belastung können die Effektivität der Übergabe negativ beeinflussen. Maßnahmenbündel, wie Checklisten, Akronyme als Merkhilfe und Kommunikationstrainings, können dabei helfen, den Übergabeprozess strukturierter zu gestalten und Kommunikationsfehler zu reduzieren.

Schlussfolgerung: Effektive Übergaben sind die Grundlage für eine qualitativ hochwertige und sichere Patient*innenversorgung, sind auf Intensivstationen jedoch häufig besonderen Herausforderungen ausgesetzt. Interventionelle Maßnahme, wie festgelegte Übergabeschemata und regelmäßige Trainings, können helfen, die Kommunikation und Struktur der Übergabe zu verbessern und die Patient*innensicherheit zu erhöhen.

Keywords: Acronyms; Checklist; Communication; Feedback; Patient safety.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Checklist
  • Critical Care / standards
  • Germany
  • Humans
  • Intensive Care Units*
  • Interdisciplinary Communication
  • Medical Errors / prevention & control
  • Patient Care Team / organization & administration
  • Patient Handoff* / organization & administration
  • Patient Handoff* / standards
  • Patient Safety*