Purpose: General health related recommendations for prophylactic measures in connection with orthodontic treatments are limited due to the lack of evidence-based data. This study aimed to investigate the development of transient bacteremia following the removal of four types of rapid palatal expanders (RPE).
Methods: Seventy-five individuals aged 10-18 years undergoing rapid palatal expansion with four types of RPE were categorized according to the type of RPE used in their treatment: banded tooth-borne (group A (1), n = 17), banded tooth- and tissue-borne (group A (2), n = 17), bonded tooth-borne (group B (1), n = 18), and bonded tooth- and tissue-borne (group B (2), n = 23). Gingival inflammation was assessed using the gingival index one day before RPE removal. Furthermore, samples of blood (5 ml each) were collected before and 3 min after RPE removal. The groups were statistically evaluated for comparability with respect to sex, age, or wear time of the RPE and to the gingival index. In addition, the prevalence of bacteremia in the different groups was evaluated and statistically compared.
Results: No significant difference was found among the groups (p > 0.05) for sex, age, and RPE wear time. Mean gingival index was higher in group B (2) than in group A (1) (p < 0.05). The prevalence of bacteremia did not differ significantly between groups. Streptococcus species were identified in all bacteremia cases. The bacteremia prevalence of the groups was as follows: group A (1), 11.8%; group A (2), 23.5%; group B (1), 16.7%; and group B (2), 30.4%.
Conclusion: This investigation demonstrated that removal of a RPE could cause bacteremia, but the RPE design did not affect the prevalence of bacteremia. The results of this study support the necessity of prophylaxis measures before RPE removal in indicated patients.
Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Allgemeine gesundheitsbezogene Empfehlungen für prophylaktische Maßnahmen im Zusammenhang mit kieferorthopädischen Behandlungen sind mangels evidenzbasierter Daten begrenzt. Ziel dieser Studie war es, die Entwicklung einer transienten Bakteriämie nach der Entfernung von vier Arten von RPE („rapid palatal expanders“) zu untersuchen.
Methoden: Fünfundsiebzig Personen im Alter von 10-18 Jahren, die sich einer raschen Gaumennahterweiterung mit vier verschiedenen Expandern unterzogen, wurden nach der Art der bei ihrer Behandlung verwendeten RPE kategorisiert: gebändert zahngetragene (Gruppe A (1), n = 17), gebändert zahn- und gewebegetragene (Gruppe A (2), n = 17), geklebt zahngetragene (Gruppe B (1), n = 18) und geklebt zahn- und gewebegetragene (Gruppe B (2), n = 23). Die Entzündung der Gingiva wurde einen Tag vor RPE-Entfernung anhand des Gingivaindexes beurteilt. Außerdem wurden vor der RPE-Entfernung und 3 min danach Blutproben (je 5 ml) entnommen. Die Gruppen wurden statistisch auf ihre Vergleichbarkeit in Bezug auf Geschlecht, Alter oder Tragedauer der RPE und auf den Gingivaindex ausgewertet. Darüber hinaus wurde die Prävalenz von Bakteriämie in den verschiedenen Gruppen ausgewertet und statistisch miteinander verglichen.
Ergebnisse: Es wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen (p > 0,05) in Bezug auf Geschlecht, Alter und Tragedauer der RPE festgestellt. Der mittlere Gingivaindex war in Gruppe B (2) höher als in Gruppe A (1; p > 0,05). Die Prävalenz der Bakteriämie unterschied sich nicht signifikant zwischen den Gruppen. In allen Bakteriämiefällen wurden Streptokokken-Spezies nachgewiesen. Die Bakteriämieprävalenz war wie folgt: Gruppe A (1) 11,8 %, Gruppe A (2) 23,5 %, Gruppe B (1) 16,7 % und Gruppe B (2) 30,4 %.
Schlussfolgerung: Diese Untersuchung hat gezeigt, dass die Entfernung einer RPE eine Bakteriämie verursachen kann. Das Design der RPE hatte jedoch keinen Einfluss auf die Prävalenz der Bakteriämie. Die Ergebnisse dieser Studie unterstützen die Notwendigkeit von Prophylaxemaßnahmen vor der Entfernung einer RPE bei Patienten mit entsprechender Indikation.
Keywords: Evidence-based dentistry; Orthodontic fixed appliances; Pre-exposure prophylaxis; Rapid maxillary expansion; Streptococcus.
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