[Priapism]

Urologie. 2024 Jun;63(6):566-572. doi: 10.1007/s00120-024-02338-y. Epub 2024 Apr 23.
[Article in German]

Abstract

Priapism is defined as penile erection lasting more than four hours that is unrelated to sexual arousal. Priapism is classified based on the oxygenation of the penile tissue into ischemic and non-ischemic subtypes. As the most common form, ischemic priapism is usually associated with pain and carries a significant risk of permanent loss of erectile function; thus, rapid intervention is necessary. Initial therapy consists of corporal aspiration and injection of sympathomimetic agents. If detumescence is not achieved, a cavernosal shunt is necessary. Non-ischemic priapism is less common than the ischemic type and is usually the result of perineal trauma. In this subtype, there is usually no pain and treatment is initially conservative. Recurrent (stuttering) priapism is a variant of the ischemic subtype, but is self-limiting and usually occurs during sleep with a duration of less than three to four hours. In the case of prolonged erection, therapy is analogous to that of the ischemic subtype.

Der Priapismus ist definiert als eine penile Erektion über mehr als 4 h Dauer unabhängig von einer sexuellen Erregung. Hierbei erfolgt abhängig von der Oxygenierung des penilen Gewebes eine Klassifizierung in einen ischämischen und nicht-ischämischen Subtyp. Der ischämische Priapismus ist als häufigste Form meist mit Schmerzen assoziiert und birgt bei verzögertem Therapiebeginn ein erhebliches Risiko für einen permanenten Verlust der Erektionsfähigkeit. Die initiale Therapie besteht in der korporalen Aspiration und Injektion von Sympathomimetika. Bei Nichterreichen einer Detumeszenz ist ein kavernosaler Shunt notwendig. Ein nicht-ischämischer Priapismus ist seltener als der ischämische Typ und meist Folge eines perinealen Traumas. Bei diesem Subtyp liegen meist keine Schmerzen vor und die Therapie erfolgt zunächst konservativ. Ein rekurrenter („stuttering“) Priapismus ist eine Variante des ischämischen Subtyps, aber selbstlimitierend und meist im Schlaf auftretend mit einer Dauer unter 3 bis 4 h. Bei einer prolongierten Erektion erfolgt hier eine Therapie analog zu der des ischämischen Subtyps.

Keywords: Constant erection; Penis prosthesis; Shunt; Stuttering; Vasoconstrictor agents.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Male
  • Penis / blood supply
  • Priapism* / diagnosis
  • Priapism* / etiology
  • Priapism* / physiopathology
  • Priapism* / therapy