Real-world experience with filgotinib for rheumatoid arthritis in Germany : A retrospective chart review

Z Rheumatol. 2024 Apr 30. doi: 10.1007/s00393-024-01506-x. Online ahead of print.

Abstract

Background: Real-world data for filgotinib, a Janus kinase (JAK)1 inhibitor, are limited in patients with rheumatoid arthritis (RA).

Objectives: To explore real-world filgotinib use in patients with RA in Germany.

Materials and methods: This retrospective chart review included patients aged ≥ 18 years with confirmed moderate to severe RA who initiated filgotinib before December 1, 2021, with ≥ 6 months of medical records available prior to filgotinib initiation or after initial diagnosis. Patient characteristics, prior treatments, reasons for initiating/discontinuing filgotinib, disease activity, dose adjustments and concomitant treatments were recorded.

Results: In total, 301 patients from 20 German rheumatology outpatient units were included. One-third were aged ≥ 65 years and almost half had ≥ 1 cardiovascular (CV) risk factor. Most patients initiated filgotinib as monotherapy (83.7%; 12.7% of whom with glucocorticoids) and at the 200 mg dose (84.7%); higher proportions of those initiating the 100 versus 200 mg dose were aged ≥ 65 years and had renal impairment or ≥ 1 CV risk factor. Oral administration (78.4%), fast onset of action (66.8%) and administration as monotherapy (65.4%) were the most common reasons for initiating filgotinib. At 12 months, 41 (18.4%) patients had discontinued filgotinib, most commonly due to lack of effectiveness. After 6‑months of follow-up, 36.8% of patients had achieved Clinical Disease Activity Index (CDAI) remission and 45.6% had achieved CDAI low disease activity.

Conclusions: In clinical practice in Germany, reasons for initiating filgotinib in patients with RA were related to dosing flexibility and general JAK inhibitor attributes. Filgotinib was used predominantly as monotherapy and was effective and generally well tolerated; however, longer-term data in larger, prospective cohorts are needed.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Es existieren nur begrenzt Real-World-Daten zur Anwendung des Januskinase(JAK)-1-Inhibitors Filgotinib (FIL) bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA).

Zielsetzung: Untersuchung zur Real-World-Anwendung von FIL bei Patienten mit RA in Deutschland (DE).

Material und methoden: In das retrospektive Chart-Review eingeschlossen waren Patienten ≥ 18 Jahre mit bestätigter moderater bis schwerer RA, mit Beginn von FIL vor dem 1. Dezember 2021 und Daten von ≥ 6 Monaten vor FIL-Initiierung oder nach Erstdiagnose. Neben Patientencharakteristika wurden Vortherapien, Gründe für Initiierung/Absetzen von FIL, Krankheitsaktivität, Dosisanpassungen und Begleittherapien erfasst.

Ergebnisse: Einbezogen wurden 301 Patienten aus 20 rheumatologischen Praxen in DE, ein Drittel ≥ 65 Jahre und nahezu die Hälfte mit ≥ 1 kardiovaskulären (CV) Risikofaktor. FIL wurde hauptsächlich als Monotherapie (83,7 %; 12,7 % davon mit Glukokortikoiden) in der 200-mg-Dosierung (84,7 %) begonnen. Patienten mit 100 mg FIL waren häufiger ≥ 65 Jahre alt und wiesen eine Niereninsuffizienz oder ≥ 1 CV-Risikofaktor auf. Häufigste Gründe für FIL waren orale Gabe (78,4 %), schneller Wirkeintritt (66,8 %) und Monotherapie (65,4 %). Nach 12 Monaten hatten 41 Patienten (18,4 %) FIL abgesetzt, hauptsächlich wegen unzureichender Wirksamkeit. Über 6 Monate erreichten 36,8 % der Patienten eine CDAI-Remission (Clinical Disease Activity Index) und 45,6 % eine CDAI-LDA („low disease activity“, geringe Krankheitsaktivität).

Schlussfolgerungen: Gründe für die Therapie mit FIL bei RA in DE waren Dosisflexibilität und allgemeine JAK-Inhibitor-Eigenschaften. FIL wurde hauptsächlich als Monotherapie eingesetzt, war wirksam und i. Allg. gut verträglich. Prospektive Langzeitdaten aus größeren Kohorten sind jedoch noch erforderlich.

Keywords: Clinical trials; Janus kinase 1 inhibitors; Retrospective studies; Rheumatic; Therapeutic rationale.