[Autologous minced cartilage implantation for focal cartilage lesions of the humeral capitellum]

Oper Orthop Traumatol. 2024 Aug;36(3-4):188-197. doi: 10.1007/s00064-024-00849-7. Epub 2024 Jul 29.
[Article in German]

Abstract

Objective: The goal of minced cartilage implantation (MCI) is to restore an intact cartilage surface in focal osteochondral lesions of the humeral capitellum.

Indications: The indications for MCI are limited osteochondral lesions at the humeral capitellum, also at the head of the radius, with intact cartilage border as well as in situ or a completely detached fragment, and free joint bodies (grade II-grade V according to Hefti).

Contraindications: Contraindications for MCI are already concomitant or associated cartilage damage as well as bilateral osteochondral lesions and insufficient available cartilage material.

Surgical technique: After diagnostic arthroscopy to detect possible concomitant pathologies and to exclude already corresponding cartilage lesions, the arthroscope is flipped posterolaterally over the high posterolateral portal and a second portal is created under visualization via the soft spot. Initially, debridement of the focal cartilage defect, assessment of the marginal zone, and/or salvage of free joint bodies. Using a smooth shaver and the filter provided, the partially or even completely detached cartilage fragment is unidirectionally fragmented under continuous suction. The remaining defect with a stable marginal zone is cleanly curetted, and the joint is completely dried. The fragmented cartilage collected in the filter is bonded to a membrane using autologous conditioned plasma (ACP) and then arthroscopically applied to the defect via a cannula, sealed using thrombin and fibrin.

Postoperative management: Postoperative immobilization in a cast for at least 24 h is required. Afterwards, free exercise of the joint is possible, but no loading should be maintained for 6 weeks. Return to sport after 3 months.

Results: Good to very good clinical and MRI morphologic results are already evident in the short-term course. Prospective and retrospective multicenter studies are needed to evaluate future long-term results.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Das Ziel der Minced-Cartilage-Implantation (MCI) ist die Wiederherstellung einer intakten Knorpeloberfläche bei fokalen Knorpelschäden am Capitulum humeri.

Indikationen: Die Indikationen für die MCI sind fokal begrenzte osteochondrale Läsionen am Capitulum humeri oder auch am Radiuskopf mit intakten Knorpelgrenzen sowie in situ oder vollständig gelöstem Fragment, auch als freier Gelenkkörper (Grad II bis Grad V nach Hefti).

Kontraindikationen: Kontraindikationen für die MCI sind bereits begleitende oder korrespondierende Knorpelschäden sowie bilaterale osteochondrale Läsionen und nicht ausreichend zur Verfügung stehendes Knorpelmaterial.

Operationstechnik: Nach diagnostischer Arthroskopie zur Erfassung möglichen Begleitpathologien sowie zum Ausschluss von bereits korrespondierenden Knorpelveränderungen wird das Arthroskop über das hohe posterolaterale Portal nach posterolateral umgeschwenkt und über den Softspot ein zusätzliches Portal unter Sicht angelegt. Zunächst Débridement des fokalen Knorpeldefekts, Beurteilung der Randzone und/oder Bergen von freien Gelenkkörpern. Mittels eines glatten Shavers und dem dafür vorgesehenen Gewebekollektor wird das teils oder gar vollständig gelöste Knorpelfragment unter kontinuierlichem Sog unidirektionell fragmentiert. Der verbliebene Defekt mit stabiler Randzone wird sauber kürettiert, das Gelenk vollständig getrocknet. Der in dem Kollektor gesammelte, fragmentierte Knorpel wird mittels autologen konditionierten Plasmas zu einer Membran verbunden und anschließend über eine Kanüle auf den Defekt arthroskopisch aufgebracht, mittels Thrombin und Fibrin versiegelt.

Weiterbehandlung: Postoperativ ist eine Ruhigstellung im Gips für mindestens 24 h erforderlich. Anschließend ist eine freie Beübung des Gelenkes möglich, eine Entlastung sollte für 6 Wochen eingehalten werden. Back-to-Sport nach 3 Monaten.

Ergebnisse: Klinisch wie MRT-morphologisch zeigen sich bereits gute bis sehr gute Ergebnisse im kurzfristigen Verlauf. Prospektive sowie retrospektive Multicenterstudien dienen zukünftig zur Bewertung der Langzeitergebnisse.

Keywords: Cartilage replacement therapy; Defect; Elbow; Elbow arthroscopy; Localized cartilage damage.

Publication types

  • Clinical Trial
  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Arthroscopy / methods
  • Cartilage, Articular* / diagnostic imaging
  • Cartilage, Articular* / surgery
  • Elbow Injuries
  • Elbow Joint / diagnostic imaging
  • Elbow Joint / surgery
  • Female
  • Humans
  • Humerus / diagnostic imaging
  • Humerus / surgery
  • Male
  • Middle Aged
  • Treatment Outcome