[Severe complicated malaria caused by Plasmodium falciparum in a female traveler returning from Zanzibar]

Dtsch Med Wochenschr. 2024 Sep;149(18):1090-1093. doi: 10.1055/a-2359-7083. Epub 2024 Aug 29.
[Article in German]

Abstract

Medical history: A 25-year-old female outpatient presenting with fever and micro-hematuria was treated for urinary tract infection. Her condition worsened over 3 days at home. After experiencing multiple falls caused by leg weakness and mental confusion, she was admitted to a hospital with high fever.

Diagnostics: Initial laboratory findings showed hemolytic anemia, pancytopenia, and acute kidney injury, suggesting hemolytic uremic syndrome. However, a detailed fever evaluation revealed her recent return from Afrika. This prompted a malaria test, which confirmed Plasmodium falciparum infection with 80 % parasitemia.

Therapy and progress: Despite the quick reduction of parasitemia following treatment with intravenous administered artesunate and oral Artemether-Lumefantrine, her condition worsened, leading to a septic shock. This required renal replacement and kinetic ventilation therapy, as well as blood transfusions due to persistent hemolysis until the laboratory values normalized after 48 days post-admission.

Conclusion: The evaluation of fever is often challenging, but most often a detailed patient history is key to early diagnosis and treatment preventing deathly outcomes in severe cases.

Anamnese: Eine 25-jährige Patientin wurde bei Fieber und Mikrohämaturie wegen des Verdachts auf eine Harnwegsinfektion ambulant behandelt. Ihr Zustand verschlechterte sich jedoch über 3 Tage zunehmend, sodass sie aufgrund von ausgeprägter Schwäche und Verwirrtheit mehrfach stürzte und mit hohem Fieber in ein Krankenhaus eingewiesen wurde.

Diagnostik: Die initialen Laborbefunde zeigten eine hämolytische Anämie, Panzytopenie und ein akutes Nierenversagen, was als ein hämolytisch-urämisches Syndrom diagnostiziert wurde. Erst eine nochmalige detaillierte Anamnese offenbarte eine Reiserückkehr aus Afrika. Ein Malaria-Test zeigte dann eine Infektion mit Plasmodium falciparum mit einer Parasitämie von 80 %.

Therapie und verlauf: Intravenöses Artesunat und oral verabreichtes Artemether-Lumefantrin reduzierten die Parasitämie schnell. Dennoch entwickelte die Patientin infolge der Malaria einen septischen Schock, der eine Nierenersatz- sowie eine kinetische Beatmungstherapie und die Gabe von Bluttransfusionen bei anhaltender Hämolyse – bis zur Normalisierung der Laborwerte nach 48 Tagen – erforderte.

Folgerung: Bei Fieber ist die Anamnese oft herausfordernd, aber wegweisend, um den wichtigen frühzeitigen Behandlungsbeginn der Malaria nicht zu verzögern und tödliche Ausgänge bei komplizierten Fällen zu verhindern.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Antimalarials* / therapeutic use
  • Artemether, Lumefantrine Drug Combination / therapeutic use
  • Artesunate / therapeutic use
  • Female
  • Humans
  • Malaria, Falciparum* / complications
  • Malaria, Falciparum* / diagnosis
  • Malaria, Falciparum* / therapy
  • Plasmodium falciparum / isolation & purification
  • Shock, Septic / diagnosis
  • Shock, Septic / parasitology
  • Shock, Septic / therapy
  • Tanzania
  • Travel-Related Illness

Substances

  • Antimalarials
  • Artemether, Lumefantrine Drug Combination
  • Artesunate