[Cervical disc herniation : Symptomatology, diagnostics, therapy]

Orthopadie (Heidelb). 2025 Jan;54(1):26-39. doi: 10.1007/s00132-024-04582-8. Epub 2024 Nov 19.
[Article in German]

Abstract

Background: Although herniated discs in the cervical spine are rare overall, patients with this clinical picture regularly present themselves in orthopedic and neurosurgical practice. Initially, those affected often have severe local and predominantly radicular pain and, optionally, dermatome-related neurological deficits in the upper extremities, with medullary signs occasionally being found.

Prognosis: The prognosis for complete remission is usually favorable, so that primary therapy is almost always conservative. Based on guidelines, the relative and absolute indications for surgery can be derived depending on pain symptoms and neurological deficits.

Surgical treatment: There are various surgical procedures to choose from. The ventral approach to the cervical spine with either insertion of a cage and the goal of fusion or implantation of an intervertebral disc prosthesis as arthroplasty is most often chosen. For lateral disc prolapse, dorsal foraminotomy with sequestrectomy is recommended. The postoperative outcome is predominantly positive with a relatively low complication rate.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bandscheibenvorfälle (BSV) an der Halswirbelsäule (HWS) sind insgesamt zwar selten, in der orthopädischen und neurochirurgischen Praxis stellen sich Patienten mit diesem Krankheitsbild aber regelmäßig vor. Die Betroffenen weisen initial oft starke lokale und überwiegend radikulär ausstrahlende Schmerzen und fakultativ auch dermatombezogene neurologische Ausfälle in den oberen Extremitäten auf, vereinzelt finden sich medulläre Zeichen.

Prognose: Die Prognose auf eine komplette Remission ist in der Regel günstig, sodass die primäre Therapie fast immer konservativ ausgerichtet ist. Anhand von Leitlinien können die relativen und absoluten Operationsindikationen abhängig von Schmerzsymptomatik und neurologischen Defiziten abgeleitet werden.

Chirurgische behandlung: Bei einem chirurgischen Vorgehen stehen verschiedene Verfahren zur Auswahl. Am häufigsten wird der ventrale Zugang zur HWS mit entweder Einbringen eines Cages und dem Ziel einer Fusion oder der Implantation einer Bandscheibenprothese als Arthroplastik gewählt. Beim lateralem BSV bietet sich die dorsale Foraminotomie mit Sequestrektomie an. Das postoperative Outcome ist überwiegend positiv bei relativ geringer Komplikationsrate.

Keywords: Cervical spine; Disk prolapse; Spinal fusion; Surgery; Total disc arthroplasty.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cervical Vertebrae* / pathology
  • Cervical Vertebrae* / physiopathology
  • Diagnosis, Differential
  • Humans
  • Intervertebral Disc Displacement* / diagnosis
  • Intervertebral Disc Displacement* / physiopathology
  • Intervertebral Disc Displacement* / therapy
  • Intervertebral Disc* / pathology
  • Intervertebral Disc* / physiopathology
  • Prognosis