Transosseous lacerations represent a particular type of discoligamentous injury of the cervical spine and occur in ankylosing diseases of the spine, with ankylosing spondylitis and diffuse idiopathic skeletal hyperostosis (DISH) being the primary entities. The altered biomechanics of the spine due to the underlying disease pose special challenges in the diagnostics and treatment. Even low-energy trauma can cause severe injuries of the cervical spine, which are often difficult to accurately diagnose due to the difficult assessability of the conventional projection radiography used in the primary diagnostics. In addition to a correct diagnosis a differentiated treatment concept is crucial as treatment courses can be complicated by pre-existing comorbidities, which are present in the majority of cases. Due to a high rate of secondary neurological deficits without adequate stabilization, surgical stabilization is generally recommended. Unlike the treatment of "classical" discoligamentous injuries in the mobile cervical spine, long segment dorsal instrumented spondylodesis is the standard of care for these cases, whereby ventral stabilization is also of value, either as a stand-alone or possibly additive procedure. The intraoperative site, which deviates from that of a normal patient, can present an additional challenge.
Transossäre Zerreißungen stellen eine besondere Form der diskoligamentären Verletzung der Halswirbelsäule (HWS) dar und treten bei ankylosierenden Erkrankungen der Wirbelsäule auf, wobei die ankylosierende Spondylitis und die diffuse idiopathische skeletale Hyperostose (DISH) die wesentlichen Entitäten sind. Die infolge der Grunderkrankung veränderte Biomechanik der Wirbelsäule stellt besondere Herausforderungen an die Diagnostik und Therapie. Bereits Niedrigrasanztraumen können schwerwiegende Verletzungen der HWS verursachen. Ihre Diagnose kann aufgrund der oftmals erschwerten Beurteilbarkeit der projektionsradiographischen Primärdiagnostik wiederum zusätzlich erschwert sein. Neben einer korrekten Diagnosestellung ist ein differenziertes therapeutisches Konzept von hoher Bedeutung, da Behandlungsverläufe auch aufgrund der in der Mehrzahl der Fälle bestehenden Komorbiditäten komplikationsbehaftet sein können. Nicht zuletzt im Hinblick auf die hohe Rate sekundär auftretender neurologischer Defizite ohne adäquate Stabilisierung ist die anzustrebende Therapie eine operative Stabilisierung. Abweichend von der Versorgung bei „klassischen“ diskoligamentären Verletzungen der mobilen HWS stellt die langstreckige dorsal instrumentierte Spondylodese den gängigen Versorgungsstandard dar, wobei auch ventrale Stabilisierungen (als alleiniges oder ggf. additives Verfahren) ihren Stellenwert haben. Der ebenfalls vom regulären Patienten abweichende intraoperative Situs bedeutet eine zusätzliche Herausforderung.
Keywords: Ankylosing spondylitis; Comorbidity; Diffuse idiopathic skeletal hyperostosis; Discoligamentous injury; Neurologic deficit.
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